BMW 523i: grote die op de kleintjes past
Elegantie en zuinigheid treden op de voorgrond, terwijl sportiviteit een stapje terug doet. De nieuwe BMW 5-serie slaat een totaal andere weg in dan zijn voorganger. Al sinds 1972 draait het model mee in met name de zakelijke markt. De zesde generatie staat aangetreden.
De eerste indruk van de nieuwe 5-serie is die van een iets grotere broer van de 3-serie. Toch heeft de limousine een serieuze lengte van 4,90 meter en doet daarmee niet onder voor zijn directe concurrenten als de Mercedes E-klasse en Audi A6. De 5-serie zit niet alleen traditioneel tussen de 3- en 7-serie in, maar doet dat nu ook heel duidelijk qua ontwerp. De enige dissonant is de wat overvloedige belijning in de motorkap.
De relatief laag geplaatste grille, de fantasievolle koplampen, de sterke ‘schouderlijn’ en het knikje in de achterportierruiten zijn allemaal typisch BMW. We zien chromen lijsten langs de portierruiten, grote wielen en vreemd genoeg –volledig tegen de trend in– richtingaanwijzers gewoon op de voorspatborden. Al met al een uitgebalanceerde auto.
Gepaste bescheidenheid geldt voor de buitenkant, maar niet voor het interieur. Dat is juist zeer luxueus van aankleding. Zeker in dit exemplaar, met een kleurencombinatie met twee tinten beige en donker hout. Absoluut oogstrelend door de prachtige materialen en de zorg die aan de afwerking is besteed.
Standaard levert BMW het model met uitstekende stoelen, maar de zogeheten comfortzetels doen er nog een schepje bovenop. Voor een stevige optieprijs van 2780 euro is de lengte van de zitting verstelbaar en biedt de stoel een nog betere zijdelingse ondersteuning. Het grote i-Drivebeeldscherm zit midden boven de console en is keurig geïntegreerd.
Zonder dat het enorm opvalt zijn er volop opbergvakken en zitten er keurig twee bekerhouders verwerkt achter een klepje onder aan de console. Ondanks zijn formaat stond de BMW 5-serie nooit echt bekend als ruimtewonder, maar in de huidige generatie kunnen volwassenen prima achterin zitten. Ook zij worden voorzien van alle denkbare luxe. Verder heeft de bagageruimte een flinke inhoud van 520 liter. Het kofferdeksel klapt ver genoeg open om zonder het hoofd te stoten de bagageruimte te gebruiken.
Vreemd, die aanduidingen van BMW. Er staat 523i op de achterklep, maar onder de motorkap ligt een prachtige zescilinder lijnmotor met een inhoud van 3 liter met een vermogen van 204 pk en een koppel van 270 Nm. Hoezo 523? Eerder gold de aanduiding immers voor de motorinhoud, maar daar is blijkbaar niets van over.
Overigens doet deze krachtbron zijn werk zeer soepel met het bijbehorende fraaie geluid op de achtergrond. Bij de 523i kan worden gekozen voor een handgeschakelde zesbak of de nieuwe achttrapsautomaat. Als een bak zo veel versnellingen heeft, moet het schakelen wel ongemerkt gebeuren en dat is hier dan ook het geval. BMW past al zijn kunde op het gebied van EfficientDynamics toe en combineert spaarzaamheid met goede prestaties. De auto zet moeiteloos een top van 234 kilometer per uur neer en accelereert in 8,2 seconden naar de 100 kilometer per uur.
De Duitsers beloven op papier een gemiddeld verbruik van 1 op 13,2 en komen daar met 1 op 12,5 in de praktijk zeer dicht bij in de buurt. En daar deden we niet eens ons best voor. Complimenten dat een dergelijk grote auto met volwassen motor zo’n resultaat weet neer te zetten. Het tegendeel van downsizing lijkt hiermee te zijn bewezen. Eigenlijk ook wel logisch, want de grote drieliter draait voor het overgrote deel op halve kracht en hoeft zich nauwelijks in te spannen.
BMW is heer en meester waar het gaat om ondersteltechniek. De 523i heeft een afstemming die zowel de sportieve rijder als de comfortliefhebber weet te bekoren. Rechtuit en rustig rijdend is het comfort van hoge klasse. Wie wat sportiever te werk wil gaan, merkt dat de auto niet van z’n koers te krijgen is en uiterst dynamisch zijn weg vervolgt.
BMW start de 523i vanaf 50.500 euro met een B-label en de zesbak. De automaat kost 53.240 euro in de basisuitrusting. Daarboven zitten de Executive en de High Executive, die met automaat al 61.890 euro kost. Zoals gebruikelijk kent BMW een lange optielijst. Vanaf 49.700 euro kan de nieuwe 5-serie met een diesel worden besteld.
BMW 523i
Topsnelheid 234 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,2 sec.
Verbruik gemiddeld 1 op 13,2
CO2-uitstoot 178 g/km
Motor BMW maakt machtige motoren en dat geldt zeker voor de 3 liter zescilinder in de basis 523i. De krachtbron heeft aan 204 pk al meer dan genoeg voor een soepel rijgedrag.
Onderstel De nieuwe 5-serie heeft, zoals verwacht, een subliem onderstel dat zowel de liefhebbers van sportief rijden als comfortminnaars kan bekoren.
Interieur Het interieur is weelderig aangekleed, zonder dat het een wirwar van knopjes, vakjes en bakjes is. De ergonomie is dik voor elkaar en de materialen zijn van topkwaliteit.
+/- Ruimte Er zijn ruimere auto’s, maar de 4,90 meter lange BMW biedt genoeg ruimte aan twee volwassenen. Achterin zijn ook de nodige voorzieningen te vinden.
- Bagageruimte Met een bagageruimte van 520 liter inhoud kan iedere gebruiker prima uit de voeten. Bovendien kan de rugleuning van de achterbank worden neergeklapt.