Ahold-onderzoek in VS breidt zich uit
De Amerikaanse beurswaakhond SEC heeft verschillende grote Amerikaanse producenten van voedingsmiddelen om informatie gevraagd over hun leveranties aan US Foodservice.
Deze Amerikaanse dochter van Ahold is een van de grootste Amerikaanse distributeurs van voedingsmiddelen.
Het bedrijf meldde in februari dat het de winstcijfers over de afgelopen jaren had opgeschroefd met 500 miljoen dollar. Dit leidde tot het opstappen van twee topfiguren bij Ahold en was aanleiding voor een onderzoek van de SEC en van de Amerikaanse justitie. Centraal in deze affaire staan de kortingen die producenten van voedingsmiddelen met distributeurs afspreken als die hun producten prominent willen slijten aan bijvoorbeeld hotelketens, warenhuizen of overheidsinstellingen.
Die kortingen zijn afhankelijk van de totale afzet van de betreffende producten en worden daarom vaak achteraf gecorrigeerd. Maar bedrijven als Foodservice en Sysco Corp. noteren die kortingen boekhoudkundig vaak zo vroeg mogelijk als kostenbesparingen, wat de winstcijfers positief beïnvloedt. De SEC heeft Kraft Foods -Amerika’s grootste producent van voedingsmiddelen- General Mills, Heinz en Sara Lee nu om nadere informatie gevraagd over de kortingen die met Foodservice waren afgesproken.
Justitie wil verder weten in hoeverre Foodservice kortingen heeft doorberekend in de prijzen voor overheidsinstellingen zoals openbare scholen, gevangenissen en militaire instellingen. De Amerikaanse overheid sluit met bedrijven als Foodservice gewoonlijk zogeheten cost plus-contracten. Dat betekent dat kortingen die de distributeur bij de producenten bedingt op de eindprijs voor de overheid in mindering worden gebracht. Volgens een woordvoerder van Foodservice is dit in het verleden gebeurd, maar deze verplichting zouden niet voor alle contracten „systematisch bijgehouden zijn.”