Economie

Air France–KLM optimistisch ondanks rode cijfers

PARIJS (ANP) – Luchtvaartmaatschappij Air France–KLM ziet de eerste voorzichtige tekenen van herstel. Het concern rapporteerde woensdag een recordverlies over het afgelopen boekjaar, maar verwacht voor dit jaar operationeel break–even te draaien.

19 May 2010 18:29Gewijzigd op 14 November 2020 10:36
Luchtvaartmaatschappij Air France–KLM heeft in het vierde kwartaal wederom rode cijfers geschreven. Foto EPA
Luchtvaartmaatschappij Air France–KLM heeft in het vierde kwartaal wederom rode cijfers geschreven. Foto EPA

Air France–KLM had veel last van de economische crisis, waarin reizigers duurdere tickets inruilden voor goedkopere en waarin zakenlieden bespaarden op hun reizen. Ook de sterk schommelende olieprijs speelde het concern parten. Bovendien moest de luchtvaartmaatschappij de klap verwerken van het neerstorten van een van zijn toestellen.Topman Peter Hartman zei woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers een beetje licht aan het einde van de tunnel te zien. „We zien de vraag naar vluchten in de Verenigde Staten aantrekken, evenals in China”. Uit de cijfers blijkt dat aan het einde van het vierde kwartaal van het boekjaar dat 31 maart 2010 eindigde de vraag naar zowel passagiersvluchten als naar vrachtvervoer toenam. Maar er zijn verschillende factoren die dit voorzichtige herstel verstoren aldus Hartman, die onder meer doelde op de aswolk die luchtvaartmaatschappijen verhinderde te vliegen en de recente zorgen over de euro.

De aswolk, die sinds half april Europa in zijn greep houdt, heeft naar schatting een negatief effect gehad op de omzet van Air France–KLM van 260 miljoen euro. „Het is ons verboden om geld te verdienen voor vier dagen en verschillende dagen daarna is dat verstoord geweest. Salarissen moesten worden doorbetaald en ook andere kosten die bij het runnen van een bedrijf horen”, aldus bestuursvoorzitter Pierre–Henri Gourgeon tijdens een persconferentie.

Het concern gaat een beroep doen op Brussel om hiervoor gecompenseerd te worden, aldus Hartman. „Dit is geen ondernemingsrisico. Dit is een natuurramp en dus overmacht voor ons”. Op de vraag of Air France–KLM volledig gecompenseerd verwacht te worden zei de topman „blij te zijn met enige compensatie”.

Air France–KLM zag het afgelopen jaar het nettoverlies bijna verdubbelden naar 1,56 miljard euro, tegen 811 miljoen euro in 2008/2009. Het operationeel verlies kwam uit op 1,28 miljard euro ofwel 3,5 miljoen euro per dag. Afgesloten contracten om de blootstelling aan schommelde brandstofprijzen in te perken, zogeheten hedgecontracten, drukten het resultaat. De omzet daalde met 15 procent tot 20,99 miljard euro.

De afgegeven verwachting om operationeel break–even te draaien wil het concern realiseren door verder in de kosten te snijden. Air France–KLM denkt in 2010/2011 tussen de 700 en 750 miljoen euro te gaan besparen onder meer door in het personeelsbestand te schrappen. Hierbij zullen geen gedwongen ontslagen vallen en gaat het niet om extra maatregelen, verzekerde Hartman. „Wij zijn in staat geweest om ons personeelsbestand met ruim 10 procent terug te brengen zonder gedwongen ontslagen”.

Topman Gourgeon, die terugblikkend over 2009/2010 sprak van een annus horribilis, benadrukte wel dat de uitgesproken verwachting onderhevig is aan de definitieve kostenpost die het concern heeft als gevolg van het niet kunnen vliegen door de aswolk. Ook negatieve effecten van voor 2009 afgesloten zogeheten hedgecontracten zijn niet meegerekend.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer