Vliegramp Libië eist leven 61 Nederlanders
Bij de vliegramp in Tripoli zijn 61 Nederlanders om het leven gekomen. Een Nederlands kind heeft het ongeval overleefd. Dat meldde een woordvoerder van de alarmcentrale van de ANWB woensdag.
Volgens de woordvoerder was het vliegtuig van Johannesburg in Zuid–Afrika onderweg naar Brussel. Het zou een tussenlanding maken in Tripoli in Libië. Aan boord waren in totaal 93 passagiers. Volgens de Amerikaanse zender CNN zouden elf mensen in Tripoli van boord gaan. Van de overige passagiers waren er zeven onderweg naar Londen, 32 naar Brussel, 42 naar Düsseldorf, één naar Parijs.
Het vliegtuig was op 8 september vorig jaar opgeleverd.Voor de familie van de Nederlandse passagiers heeft de ANWB een informatielijn opengesteld: 088–2692112.
De alarmcentrale van de ANWB gaat zich voorbereiden op de repatriëring van de slachtoffers. Hoe en wanneer dat gaat gebeuren, is nog onduidelijk. De ANWB zal hierover overleggen met het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag.
Een groep van 38 Nederlandse passagiers had de reis naar Zuid-Afrika geboekt bij Stip Reizen in Zaltbommel, onderdeel van BBI. Het reisbureau zorgt op dit moment voor opvang voor alle betrokkenen die aanwezig zijn op de luchthaven Düsseldorf.
Een woordvoerder van De Vries Reizen in Drachten kon woensdagmiddag om 13.30 uur nog niet zeggen of er reizigers aan boord waren die via deze organisatie hebben geboekt. “We hadden de passagierslijst al verwacht, maar die is er nog steeds niet. Eerder brengen we geen informatie naar buiten”, aldus een woordvoerder.
Aan boord van het toestel zaten ook gasten van KRAS.NL. Volgens de reisorganisatie is er op dit moment nog geen verdere informatie bekend.
De oorzaak van de crash van de Airbus A330 van de Libische luchtvaartmaatschappij Afriqiyah Airways is nog onduidelijk. De Arabische nieuwszender al–Arabiya meldde op basis van de Libische luchtvaartautoriteiten dat het toestel een technisch defect had, dat kort voor de landing aan het licht kwam. De onderneming kon deze informatie nog niet bevestigen. De autoriteiten in het Noord–Afrikaanse land sluiten terrorisme uit als oorzaak voor de ramp. Het Libische persbureau Jana meldde dat de zwarte doos inmiddels is gevonden.
De weersomstandigheden waren goed ten tijde van de ramp. Het was woensdagmorgen zonnig in Tripoli. Volgens een infobulletin (NOTAM) dat in februari aan piloten is uitgereikt, moest van 27 februari tot 15 mei rekening gehouden worden met een onbetrouwbaar VOR-radiobaken in Tripoli, dat door werkzaamheden op het vliegveld aan storingen onderhevig is.
Op Tripoli International Airport kunnen piloten niet aan de hand van instrumenten landen, maar moeten ze dat met de hand en op het zicht doen.
Op Brussels Airport is intussen een crisiscel opgericht naar aanleiding van de crash. Twee groepen Nederlanders hadden immers om 11.50 uur via Londen in Brussel en Dusseldorf moeten aankomen. Volgens staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe gaat het om een groep van 24 passagiers en een andere groep van 38, via de agentschappen Kras en Stip. Er zouden geen Belgen bij het ongeluk betrokken zijn.
De crash is het eerste ongeval ooit van de nog jonge luchtvaartmaatschappij. De maatschappij is in 2001 opgericht met als doel het Afrikaanse continent met Europa, Azië en het Midden Oosten te verbinden.
Afriqiyah Airways is geheel eigendom van de Libische overheid. De maatschappij vliegt uitsluitend met toestellen van vliegtuigbouwer Airbus.
Het betrokken vliegtuig is 5A-ONG, een Airbus A330-200 die pas in de zomer van 2009 werd afgeleverd. Dat maakt het vliegtuig ongeveer acht maanden oud. Het had slechts 1600 uur gevlogen, in zowat 420 “cyclussen”. Afriqiyah is een jonge maatschappij die ook naar Brussel en Amsterdam vliegt. Het opereert een vloot van Airbus A319’s, A320’s en A330’s, die allemaal nog zeer jong zijn.