Huismannen actief op Huishoudbeurs
De 58e editie van de Huishoudbeurs is donderdag gestart met de lancering van een wedstrijd om een zogenoemd manvriendelijk huishoudapparaat te ontwerpen.
Het initiatief van Amsterdam RAI en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid sluit aan bij de nieuwe campagne ”Mannen in de Hoofdrol”. De ontwerpwedstrijd wordt gesponsord door het Europees Sociaal Fonds, dat de „ongelijke verdeling” van zorgtaken onder de aandacht wil brengen. Vrouwen mogen overigens eveneens een huishoudelijk apparaat bedenken „waar mannen mee gezien willen worden en zich in kunnen kennen.” Op vaderdag, zondag 15 juni, wordt het winnende „mannending” bekendgemaakt.
De Huishoudbeurs, die tien dagen duurt, is het grootste evenement voor de vrouw in Nederland. Amper 20 procent van de ruim 200.000 bezoekers is man. „Juist omdat tijdens de beurs de vrouwen thuis even de boel de boel laten, is het een goed moment om de traditionele verdeling van huishoudelijke taken weer eens ter discussie te stellen”, aldus de organisatie.
Uit recent onderzoek blijkt dat tweederde van de Nederlandse mannen nooit kleding heeft gestreken en dat ruim de helft van de mannen nauwelijks weet hoe een wasmachine werkt. Enkele standhouders haken in op de campagne van de rijksoverheid. Zo geeft de Zwitserse strijksysteemfabrikant LauraStar samen met het Platform voor Huismannen strijkdemonstraties. „We laten andere mannen zien dat strijken toch een gemakkelijke en zelfs plezierige klus kan zijn”, zegt Marcel van Veelen, die drie jaar geleden de internetsite www.huismannen.nl begon. „Ondanks dat deze bezigheid samen met ramen wassen en wc schoonmaken in de top-3 van de meest gehate huishoudelijke klussen staat.”