Koreanen goed op weg
Daewoo heeft een aantal roerige jaren achter de rug. Het bedrijf bouwt nu onder de vleugels van General Motors aan een stabiele toekomst. Die zal niet afhangen van het fonkelnieuwe topmodel, maar de Evanda wordt toch geacht zijn steentje aan het verwachte succes bij te dragen.
Daewoo geldt in autoland als de nieuwkomer van de jaren negentig. Met modellen die gebaseerd zijn op gedateerde Opels en met buitenissige reclamebudgetten probeert de Koreaanse industriële gigant in te breken in de automarkt. Voorwaar geen geringe uitdaging, want de markt voor personenwagens kenmerkt zich door torenhoge toetredingsbarrières. Daewoo toont zich evenwel voor geen kleintje vervaard en zet vastberaden door. Na de eerste generatie auto’s verschijnen met de Lanos, Nubira en Leganza nieuwe en moderne modellen op het toneel. Later breidt Daewoo uit met de succesvolle Matiz en de gezinsvriendelijke Tacuma.
Een en ander blijkt echter niet voldoende om het aanvankelijk gekochte marktaandeel vast te blijven houden. Uiteindelijk bezwijkt Daewoo onder de torenhoge schuldenlast en wordt het faillissement aangevraagd. De Europese consument merkt daar in de praktijk overigens maar weinig van. De showrooms blijven immers gewoon open en ook de leveringen gaan door alsof er niets aan de hand is. Verder bouwt Daewoo bij de grensovergang in Hazeldonk een reusachtig distributiecentrum voor onderdelen.
Het voortbestaan van Daewoo is intussen veiliggesteld door General Motors, dat de volledige zeggenschap over de Koreaanse autofabrikant heeft verworven. De gevolgen van die overname zijn vooralsnog niet zichtbaar. Zo is het kersverse topmodel Evanda ontwikkeld in de periode dat Daewoo nog zelfstandig was, hetgeen verklaart waarom de auto bijvoorbeeld geen bodemplaat deelt met een Opel of een Saab. Dat het delen van techniek slechts een kwestie van tijd is, lijdt echter geen twijfel.
Stevig
De door de Italiaanse designer Giorgetto Giugiaro ontworpen nieuwe Evanda is een weinig opvallende, maar keurige auto. Daewoo mikt met de Evanda op kopers tussen de 40 en de 50 jaar, en die groep staat doorgaans niet bekend als gevoelig voor trendy styling. De Evanda oogt modern en beschaafd. De auto is daarnaast een uit de kluiten gewassen verschijning. Ten opzichte van zijn voorganger Leganza is de Evanda in alle opzichten gegroeid. De Koreaan is zelfs langer dan evenmin klein uitgevallen concurrenten als de Citroën C5 en de Ford Mondeo. Dikke bumpers en stevig uitgeklopte wielkasten versterken het beeld van een stevige en robuuste auto.
Een belangrijke voorwaarde voor succes in de zakelijke markt is de beschikbaarheid van een moderne dieselmotor, een voorwaarde waaraan de Evanda vooralsnog niet kan voldoen. De importeur in de Benelux poogt het leed wat te verzachten door de grootste Daewoo aan te bieden met een speciaal ontwikkelde lpg-installatie, maar dat maakt het dieselgemis slechts ten dele goed. Er is sowieso niet veel te kiezen, want de Evanda kan -in tegenstelling tot de Leganza- slechts door één krachtbron worden aangedreven. Meer keus is er domweg niet. De koper van een Evanda wordt derhalve altijd bediend met een benzinegestookte 2,0 liter zestienklepper die goed is voor een maximumvermogen van 96 kW/131 pk bij 5400 tpm. Het maximumkoppel van deze motor bedraagt 181 Nm bij 4000 tpm.
De 1435 kilogram wegende Koreaan sprint in 10,7 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h en weet op verzoek een topsnelheid van 200 km/h te bereiken. Geen slechte cijfers, maar indrukwekkend is anders. De Evanda kan prima met het verkeer meekomen, al toont hij zich niet bepaald een hardloper. De krachtbron kenmerkt zich door een soepel en mooi gelijkmatig karakter. Daarnaast is de machinerie keurig stil. Gemiddeld verstookt de Evanda elke 10,8 kilometer een liter euroloodvrij, waarmee de Koreaan een gemiddeld resultaat neerzet.
Keurig vlak
Het onderstel van de Evanda is voornamelijk op de smaak van de Europese consument afgestemd. Dat betekent in dit geval dat de auto een prettige dosis comfort combineert met een aangenaam stel dempers. De Evanda weet goed raad met de verwerking van allerhande oneffenheden in het wegdek, maar de auto is niet zo zacht als de Leganza dat was. De Evanda heeft dan ook de Leganza-neiging tot deinen niet en dat is maar goed ook. In bochten blijft het koetswerk van de Koreaan keurig vlak. Het weggedrag is veilig en voorspelbaar. Het onvermijdelijke onderstuur treedt gedoseerd op en de achterzijde van de auto is gemakkelijk in het gareel te krijgen door even het gaspedaal te liften.
De Evanda stuurt heel fatsoenlijk. De Evanda CDX heeft standaard van de snelheid afhankelijke stuurbekrachtiging, waarbij de mate van assistentie afneemt bij het toenemen van de snelheid. Die dosering is precies goed gekozen. Geen moment heb je het gevoel dat de Koreaan te licht of te zwaar stuurt. Daarbij beschikt de bestuurder tevens over voldoende gevoel. Alleen in rechte lijn zou de Evanda een tikkeltje nauwkeuriger mogen sturen. De remmen en de versnellingsbak kunnen de toets der kritiek eveneens goed doorstaan. De handgeschakelde vijfbak laat zich gemakkelijk en trefzeker bedienen, al zou de pook naar onze smaak een stukje korter mogen zijn.
Op de bok
De Evanda is niet alleen een grote auto om te zien. Binnen profiteren de inzittenden volop van de kloeke buitenmaten van de Koreaan. Zowel voorin als achterin beschikken volwassenen over meer dan voldoende ruimte voor hoofd en ledematen. De bagageruimte meet een inhoud van 420 liter en heeft daarmee een gemiddelde omvang. Helaas heeft Daewoo nagelaten om dat comfortaspect te versterken met het juiste meubilair. De bestuurdersstoel is in deze uitvoering elektrisch verstelbaar en is daarmee in voldoende verschillende richtingen te verstellen. Dat betekent helaas niet dat je de perfecte zitpositie kunt vinden. De stoel is in hoogte verstelbaar, maar lange mensen zullen al snel vinden dat de laagste stand voor hen nog te hoog is. De Evanda geeft de bestuurder dan een beetje het gevoel op de bok te zitten.
Daarbij komt nog dat het stuurwiel alleen in hoogte en niet in lengte verstelbaar is, zodat de perfecte zitpositie nog wat verder buiten bereik komt te liggen. Gecombineerd met het feit dat de stoelen nogal vlak en de zittingen aan de korte kant zijn, resteert de conclusie dat Daewoo op het onderdeel zitcomfort domweg punten heeft laten liggen. Het interieur is niet bijster origineel of doordacht vormgegeven, maar is wel keurig afgewerkt. De gebruikte materialen kunnen er prima mee door, al verhullen ze hun Aziatische afkomst niet. De nephouten decoratiepanelen bevestigen die indruk nog eens.
Daewoo heeft het leveringsprogramma van de nieuwe Evanda simpel gehouden. Er is slechts één krachtbron en er zijn twee verschillende uitvoeringen. De prijslijst opent met een bedrag van 21.995 euro voor de Evanda 2.0 SX, die standaard is voorzien van onder andere ABS, airbags, sidebags voorin, mistlampen in de voorbumper, airconditioning, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, audiosysteem met vier speakers en een alarmsysteem.
Serieus en goed
Wie 25.495 euro neertelt, krijgt de Evanda 2.0 CDX geleverd. Voor dat geld is de auto boven op de eerder genoemde uitrusting voorzien van automatisch geregelde airconditioning, lichtmetalen velgen, van de snelheid afhankelijk stuurbekrachtiging, buitentemperatuurmeter, lederen stuurwiel, gedeeltelijk lederen bekleding en een audiosysteem met cd-wisselaar en zes speakers, verwarmde voorstoelen en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel.
Deawoo heeft met de nieuwe Evanda in meerdere opzichten een sympathieke auto op wielen gezet. De auto ziet er niet alleen serieus en goed uit, hij bewijst overtuigend dat Daewoo het stadium van kwalitatief inferieure auto’s allang ontgroeid is. Dat is overigens iets anders dan meedoen aan de top. Daarvoor is de goede Evanda niet goed genoeg. Daewoo lijkt zich dat ook te realiseren. De Koreaanse fabrikant heeft zijn topmodel alleszins schappelijk geprijsd. Tegelijkertijd zijn de verkoopdoelstellingen redelijk gebleven. Daewoo verwacht dit jaar een kleine 300 landgenoten tot aanschaf te kunnen verleiden. Dat is niet bijster veel, maar nog altijd meer dan tien keer het aantal mensen dat afgelopen jaar de sleutels van een nieuwe Leganza in ontvangst heeft genomen.