Glossy Willem
Hollandser dan Willem kan het niet, stellen de uitgevers van de nieuwe glossy ”Willem”. En zo is het. De naam Willem is al eeuwen aan de geschiedenis van ons land verbonden. Het begon met Willem van Oranje en inmiddels staat Willem-Alexander klaar om koning Willem IV der Nederlanden te worden.
Al met al heeft de glossy ”Willem” iets nationalistisch in de positieve zin van het woord. In de aantrekkelijk vormgegeven uitgave klinkt nationale trotst door; iets waarvoor in Nederland lang weinig aandacht is geweest. In een land als Engeland ligt dat heel anders.De fotorijke uitgave bevat veel –toegankelijk beschreven– geschiedenis. Zo passeren de vele Willems: Willem van Oranje, de stadhouders Willem III en V en de koningen Willem I, II, III. Ook de toekomstige positie van prins Willem-Alexander wordt gewogen.
Er zijn ook luchtiger rubrieken, zoals ”Willemweetjes” – de achternaam Willems komt in al zijn varianten 17.000 keer voor in Nederland–, een rubriek ”Prinselijk wonen” met interieurtips, en een artikel over ”Kroonjuwelen”, sieraden met een nationaal tintje.
In de glossy ontbreken de ‘bekende’ Nederlanders niet. Sport- en tv-sterren vertellen over hun Hollandgevoel.
De eenmalige uitgave is een opstapje naar meer activiteiten, meldt de samensteller. Want in de aanloop naar 200 jaar koningschap in 2013 gaan het Nationaal Archief en het Noord-Hollands Archief binnen het thema ”Willem en Holland” diverse tentoonstellingen, educatieve projecten en digitale presentaties organiseren.
”Willem”; uitg. BCM, in samenwerking met Nationaal Archief Den Haag en Noord-Hollands Archief; 132 blz.; € 5,95.