Administratieve rompslomp voor burger slinkt
Gemeenten hebben de afgelopen drie jaar 30 procent van de regeldruk en administratieve lasten voor burgers geschrapt.
Dat blijkt uit een onderzoek van het ministerie van Binnenlandse Zaken.Gemeenten verbeterden hun bereikbaarheid voor de burger. Ook de telefonische bereikbaarheid is toegenomen en de wachttijd aan de gemeentebalie is verkort. Moesten burgers in 2007 nog gemiddeld 9,1 minuten wachten, nu is dat nog 5,8 minuten.
Ook de papierwinkel in contacten met de gemeente is verminderd; steeds meer kan digitaal of automatisch. De grootste winst komt door ict-maatregelen zoals DigiD, vooringevulde (belasting)formulieren, eenvoudiger aanvragen en minder vergunningen en minder verantwoordingslasten.
Gemeenten doen het vooral goed bij de aanvraag van vergunningen. Die kunnen steeds vaker digitaal worden aangevraagd of zijn omgezet in een meldingsplicht.
Gezinnen profiteerden het meest met een daling van 35 procent in tijd. Er is volgens de onderzoekers zelfs een daling van 95 procent in kosten mogelijk.