Het kleintje van Chevy
Auto’s werden tot voor kort steeds groter en ruimer. Maar mede door de crisis lijkt deze trend om te buigen naar compacter, zuiniger en slimmer. Merken die een vlot ogend, functioneel en spaarzaam model kunnen bieden, zijn spekkoper. Chevrolet volgt met de nieuwe Spark dezelfde weg.
Toen midden jaren negentig met veel bombarie het Koreaanse merk Daewoo in Europa op de markt werd gebracht, wist de kleine Matiz al snel de helft van de totale Daewooverkoop voor zich op te eisen. General Motors nam het bedrijf een aantal jaren geleden over en integreerde de Koreaanse modellen in het Chevroletprogramma.De 3,64 meter lange Chevrolet Spark is de opvolger van de Matiz, maar geeft vooral door zijn uitstraling een totaal ander statement af. Dat begint al meteen met het indrukwekkende front met een grote, stoere grille en koplampen die net niet de voorruit raken. De bumpers zijn keurig meegespoten. De voorkant doet overigens een veel groter model verwachten dan de Spark in werkelijkheid is.
Origineel is het ontwerp van alle kanten. De spatborden zijn fors uitgebouwd en de ruitlijn loopt zeer nadrukkelijk naar achteren op. Grappig detail is de achterportiergreep, die in de ruitomlijsting is opgenomen. Nadeel van deze constructie blijkt wel de enorme verbreding van de raamstijl die het uitzicht naar achteren beslist niet ten goede komt.
De LE-versie is de tweede in het programma en staat op 13 inch stalen wielen met naafkappen, heeft zwarte portiergrepen voor en volledig zwarte buitenspiegels. De centrale vergrendeling werkt zonder afstandsbediening en de achterklep gaat alleen open met behulp van de sleutel. Aan de achterkant vallen de grote lichtunits op alsmede de zwarte dakspoiler.
De karigheid van de Spark beperkt zich overigens alleen tot de buitenkant, want qua uitrusting is de LE verrassend compleet. Standaard heeft de auto namelijk een handmatig bediende airco, elektrische voorportierruiten, radio met cd-speler en een aansluiting voor een mp3-speler.
De vormgeving in het interieur is eenvoudig, maar origineel. Het feit dat veel is opgetrokken uit harde kunststoffen, is in dit segment allesbehalve een schande. Het uiterst compacte dashboard staat op de stuurkolom en lijkt zo van een motorfiets afkomstig te zijn. Links de snelheidsmeter en rechts een digitaal schermpje met toerenteller, brandstofmeter en kilometerteller. Ondanks dat alles in zwart en grijs is opgetrokken, blijkt het geheel mede dankzij de vormgeving niet saai.
Opmerkelijk is de binnenruimte die de Spark biedt. De stoelen zijn natuurlijk niet overdreven bemeten, maar zitten op korte en ook wat langere ritten goed vanwege een redelijke zijdelingse ondersteuning. De zitpositie is prima voor mensen met een normaal postuur. Ook achterin valt het zeker niet tegen. De Spark is hoog genoeg en de beenruimte blijkt keurig, ook voor volwassenen. Dat heet: zolang de voorpassagiers niet boven de 1,80 meter uitkomen. Er zijn genoeg vakjes, bakjes en bekerhouders en de bedieningsknoppen behoeven geen uitleg. Instappen en wegrijden dus.
Chevrolet levert twee benzinemotoren in de Spark, waarvan de 1,0 liter de belangrijkste is. Drie uitrustingsvarianten krijgen deze krachtbron mee. Daarnaast is er een 1,2 liter, die in het vooronder van de LT-versie ligt. Waar diverse merken in dit segment een pruttelende driecilinder leveren, komt Chevrolet met een viercilinder die 68 pk voortbrengt en een koppel van 93 Nm. Die moet het 832 kg wegende autootje in 15,5 seconden naar 100 kilometer per uur brengen en voor een top zorgen van 154 kilometer per uur.
Belangrijker dan deze cijfers is dat de Spark niet bepaald traag aanvoelt en goed met het verkeer meekomt. Wie de grens met onze oosterburen overschrijdt, zal merken dat de fut er boven de 140 kilometer per uur wel uit is. De handgeschakelde vijfbak geeft geen reden tot klagen en ook het geluidsniveau blijft aardig binnen de perken. Een verbruik van 1 op 16 is in de praktijk eenvoudig haalbaar.
Opvallend is bovendien dat de Spark voor een dergelijk kleine auto een redelijk volwassen weggedrag kent. Ondanks de relatief kleine wielen is er sprake van een keurige stabiliteit op de snelweg. Concluderend kan gesteld wordt dat Chevrolet de expertise opgedaan met de Matiz uitstekend vertaald heeft naar deze tijd.
De Chevrolet Spark 1.0 LE kost 9595 euro. Voor 1100 euro minder is de volledig uitgeklede L-versie beschikbaar. De 1.0 LS biedt iets meer voor 10.095 euro, terwijl de 1.2 LT voor 11.295 euro wordt aangeboden.
Chevrolet Spark 1.0 LE
Topsnelheid154 km/h
Acceleratie15,5 sec. 0-100 km/h
Verbruik gemiddeld1 op 19,6
CO2-uitstoot119 g/km
MotorDe 1.0 liter viercilinder maakt een vlotte indruk, zonder al te dorstig met de dure brandstof om te springen. Een automaat is op dit moment niet verkrijgbaar.
UitstralingOndanks dat de Spark een compact model is, zorgen forse randen langs de spatborden en portiergrepen in de ruitomlijsting voor een volwassen uitstraling.
UitzichtHet ziet er leuk uit, die weggewerkte portiergrepen. De brede raamstijlen van de achterportieren zorgen echter voor een flinke belemmering van het uitzicht.
AchterklepDe bagageruimte meet een bescheiden 170 liter aan volume. Nadeel is dat de achterklep geen ontgrendelknop kent, maar met de sleutel moet worden geopend.
+/- UitstootDe Spark heeft een B-label, maar valt niet in het vrijstellingstarief voor de bpm. Toch is het verbruik niet veel ongunstiger dan dat van andere compacte modellen die wel zijn vrijgesteld.