Schade door sluiting luchtruim loopt op
De opschorting van het luchtverkeer zadelt bedrijven die afhankelijk zijn van luchtvracht op met een gezamenlijke schadepost van tientallen miljoenen euro’s per dag.
Dat zei branchevereniging van vervoerders EVO maandag. Naast importeurs en exporteurs van bederfelijke goederen als groente, fruit en bloemen worden bedrijven die met gespecialiseerde technologie werken hard geraakt.Ook de farmaceutische industrie heeft veel last van de annulering van het vliegverkeer. Niet alleen grondstoffen voor medicijnen kunnen nu niet worden vervoerd, ook essentiële medicijnen komen niet op tijd aan. Medicijnen die gebruikt worden bij de bestraling van patiënten met kanker moeten bijvoorbeeld binnen 24 uur gebruikt worden. Behandelingen moeten nu dus worden uitgesteld.
Vijfduizend Kenianen die werkzaam zijn in de tuinbouw zitten tijdelijk zonder werk. De sector heeft inmiddels 9 miljoen euro verlies geleden doordat er geen bloemen vervoerd kunnen worden. Keniaanse boeren hebben noodgedwongen miljoenen bloemen, bedoeld voor de export, weggegooid omdat de opslagruimte op het belangrijkste vliegveld van het land overvol zit.
De sluiting van het Europese luchtruim heeft tot gevolg gehad dat meer bedrijven telefonisch vergaderen. Postbezorger TNT heeft vrachtwagens ingezet om pakketten op hun bestemming te bezorgen die normaal door de lucht worden vervoerd.
Voor de luchtvaart zijn de verliezen opgelopen tot meer dan 1 miljard dollar. Daarom hebben luchtvaartmaatschappijen bij de Europese Unie en nationale regeringen aangeklopt voor compensatie. De luchtvaartindustrie stelt dat geen wetenschappelijke maatregelen zijn genomen om de as te analyseren zodat luchtruimen weer opengesteld konden worden.
De Internationale Bond voor Luchttransport (IATA) klaagde dat de regeringen „geen leiderschap” hebben getoond. „Het duurde vijf dagen om een telefonische vergadering te beleggen met de ministers van Vervoer, en we verliezen 200 miljoen dollar per dag, terwijl 750.000 passagiers zijn gestrand.”