Krantenuitgever PCM zoekt geldschieter
Krantenuitgever PCM is op zoek naar een geldschieter. Volgens directeur T. Bouwman worden op dit moment diverse opties bekeken voor het aantrekken van extra eigen vermogen.
Woensdag maakte het krantenconcern een verlies over 2002 van 9,1 miljoen euro bekend. Een jaar eerder was er nog sprake van een winst van 2 miljoen euro.
De uitgever van onder meer de Volkskrant, NRC Handelsblad en het Algemeen Dagblad heeft het moeilijk. De advertentiemarkt is ingestort en ook het komende jaar belooft weinig goeds. „Voorlopig redden we het nog wel”, meende Bouwman. „Maar de oorlog moet niet nog een halfjaar duren. Dan weet ik het ook niet meer.” De uitgever is bezig met een reorganisatie. Bouwman verwacht vooralsnog geen nieuwe maatregelen.
Door de oorlog in Irak verliest het concern veel advertenties. Maar de losse verkoop van kranten stijgt iets. Juist de eerste paar weken van het nieuwe jaar leek de advertentieverkoop weer wat aan te trekken.
De omzet daalde vorig jaar van ruim 734 miljoen euro naar circa 695 miljoen. Bij landelijke dagbladen zakte het advertentievolume met 18,2 procent. De regionale dagbladen gingen 8,1 procent terug. „Vooral de personeelsadvertenties hebben een flinke daling laten zien.”
Ook gingen de oplagen van de dagbladen naar beneden. Positieve uitzondering was NRC Handelsblad, dat als enige een oplagestijging realiseerde. De economische vooruitzichten in met name de dagbladsector zijn slecht. Het bedrijf verwacht op korte termijn geen keerpunt. Daarom wil het bestuur geen uitspraken doen over 2003.
PCM kampt met een flinke schuldenlast. Die zijn ontstaan bij de overname in 1995 van NRC Handelsblad en het Algemeen Dagblad. Destijds betaalde het concern 392 miljoen euro. ING, Aegon en NIB hebben samen een belang van 35 procent in PCM. Die bedrijven krijgen jaarlijks een vergoeding van circa 9 miljoen euro. Bij de overname in 1995 is afgesproken dat PCM in 2006 de stukken voor 125 miljoen euro kan terugkopen. PCM wil nu alles op alles zetten om die aandeelhouders uit te kopen.