Politiek

Telecombedrijven onder de loep bij NMa

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gaat kijken of telecombedrijven in Nederland afspraken hebben gemaakt over de manier waarop ze bellende klanten kosten in rekening brengen. Dat zei minister Van der Hoeven van Economische Zaken dinsdag in een debat met de Tweede Kamer.

ANP
6 April 2010 20:38Gewijzigd op 14 November 2020 10:16
DEN HAAG – De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gaat kijken of telecombedrijven in Nederland afspraken hebben gemaakt over de manier waarop ze bellende klanten kosten in rekening brengen. Dat zei minister Van der Hoeven van Economische Zaken dinsda
DEN HAAG – De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gaat kijken of telecombedrijven in Nederland afspraken hebben gemaakt over de manier waarop ze bellende klanten kosten in rekening brengen. Dat zei minister Van der Hoeven van Economische Zaken dinsda

Het gaat erom dat telecomproviders zoals KPN, T–Mobile en Vodafone sinds kort bij een aantal abonnementen afrekenen per minuut. Dat betekent dat als iemand 61 seconden belt, 2 minuten in rekening worden gebracht. Van der Hoeven zegt dat haar „is opgevallen" dat het erop lijkt dat partijen „afgestemd gedrag" hebben vertoond. Daarom heeft ze de NMa gevraagd „daarnaar te kijken".Maandag al liet Van der Hoeven weten dat als bedrijven op die manier kosten willen berekenen, ze de klanten hierover duidelijker moeten informeren. Ze heeft de partijen hierover op het matje geroepen en dreigt met aanvullende maatregelen als die hun leven niet beteren.

PvdA–Kamerlid Van Dam ziet liever dat de minister nu al met aanvullende maatregelen komt. „U zegt dat u meer duidelijkheid wil, ik wil meer eerlijkheid. Het is ongehoord dat je betaalt voor iets dat je niet gebruikt". Ook VVD’er Ton Elias wilde opheldering. Van der Hoeven beloofde voor 21 mei, wanneer het verkiezingsreces begint, verslag te doen van haar gesprekken met de bedrijven en de bevindingen van de NMa.

Tijdens het debat kwamen toezichthouders zoals de NMa ook nog op een andere manier ter sprake. Omdat de terreinen media en telecommunicatie elkaar door technologische vooruitgang steeds vaker raken, pleiten sommige Kamerleden voor een integratie van verschillende toezichthouders zoals de NMa, de Opta, het Agentschap Telecom en de Consumentenautoriteit.

Volgens Van der Hoeven is er op dit moment geen reden voor een „herinrichting van het toezicht". Maar ze ziet wel dat de markt volop in beweging is en zegt te verwachten dat een eventuele nieuwe opzet van het toezicht een onderwerp zal zijn van een volgend kabinet.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer