Economie

Vodafone tegen malafide sms–dienst

DEN HAAG (ANP) – Telecombedrijf Vodafone Nederland gaat hard optreden tegen partijen die malafide sms–diensten aanbieden. Wanneer zo’n dienst in strijd is met geldende afspraken, sluit Vodafone deze in uiterste gevallen af. Het telecombedrijf heeft dit dinsdag bekendgemaakt.

6 April 2010 15:43Gewijzigd op 14 November 2020 10:16

Om harder optreden mogelijk te maken scherpt Vodafone de contracten met sms–dienstverleners aan. Het telecombedrijf wil niet langer dat klanten ongewenst worden geconfronteerd met diensten en verkoopmethodes die „indruisen tegen fatsoensnormen en algemeen rechtvaardigheidsgevoel". Vodafone wil de verantwoordelijkheid voor het aanbod van sms–diensten zoals ringtones of wallpapers daarmee bij de sms–dienstverleners leggen die ook de aansluiting met het netwerk realiseren.Sms–diensten van bedrijven of personen die kwaad willen, kunnen daardoor voortaan aan de poort van het netwerk geweerd worden in plaats van achteraf na klachten van klanten. „De maatregelen dwingen retailers voortaan kritischer te kijken naar het type dienst dat ze aansluiten", aldus Vodafone.

De aangescherpte contracten zijn een aanvulling op de gedragscode voor aanbieders van sms–diensten. Die moet een einde maken aan de praktijken dat aanbieders niet leveren wat ze beloven, mensen aan een abonnement blijken vast te zitten terwijl ze een eenmalige dienst verwachten en dat er onterecht bedragen worden afgeschreven voor diensten. Ook moet het duidelijk zijn voor een consument wat die nu precies aanschaft.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer