Toyota verkoopt 50 procent meer in Japan
De Japanse autofabrikant Toyota heeft ondanks de wereldwijde terugroepacties de autoverkopen op zijn thuismarkt ruim 50 procent zien toenemen in de maand maart. Het concern verkocht vorige maand 204.514 auto’s in Japan vergeleken met 135.700 stuks in dezelfde periode een jaar eerder. Dat heeft brancheorganisatie Japan Automobile Dealers Association donderdag bekendgemaakt.
De verkopen van Lexus, het luxemerk van Toyota, lieten bijna een verdrievoudiging zien tot 4919 stuks. De sterke toename in verkopen komt voor een belangrijk deel omdat veel van de orders voor het hybride vlaggenschip Prius maanden voor de crisis rond de terugroepacties zijn binnengehaald. Ook kon het concern nog profiteren van maatregelen van de overheid om de autoverkopen een impuls te geven.'s Werelds grootste autofabrikant (in termen van omzet) moest de afgelopen maanden wereldwijd circa 8,5 miljoen auto’s terughalen naar de garage wegens problemen met de rem- en gaspedalen. De mankementen zouden in de Verenigde Staten tot 58 dodelijke ongelukken hebben geleid.