Kranen, rails, een recreatiestrand
De Tweede Maasvlakte staat symbool voor de economische ontwikkeling in Nederland. Vijf vragen.
Waar is de Tweede Maasvlakte voor nodig?De ruimte in de haven is op. De Tweede Maasvlakte trekt nieuwe bedrijven aan en maakt uitbreiding van ondernemingen die al in de haven zitten, mogelijk. APM Terminals, onderdeel van ’s werelds grootste containerrederij Maersk, was een van de eerste die zich meldde (in 2006). Een andere, Dubai Ports World, tekende in 2007 samen met drie Aziatische rederijen en een Franse rederij voor drie containerterminals. Door het nieuwe havengebied neemt de totale havenoppervlakte toe met 20 procent tot 6000 hectare.
Heeft de crisis effect gehad op de aanleg en ontwikkeling van de Tweede Maasvlakte?
Weinig, hoewel de havenoverslag wel werd geraakt. Er zijn volgens Smits maar een paar projecten in de haven geannuleerd en dat heeft de aanleg van de Tweede Maasvlakte niet vertraagd. Het is een project voor de zeer lange termijn; vanaf 2013 kunnen de eerste schepen er aanmeren. Nu worden per jaar ongeveer 10 miljoen containers afgehandeld in de haven. Met de Tweede Maasvlakte erbij mikt het havenbedrijf voor 2035 op 35 miljoen containers.
Hoe zit het met natuur en milieu in het nieuwe havengebied?
Het nieuwe gebied moet een toonbeeld worden van duurzaamheid. Alleen de schoonste vrachtwagens mogen op de Tweede Maasvlakte komen. Daarnaast wordt met de aanleg van de vlakte 750 hectare natuur ontwikkeld en is de vorm van het gebied zo gekozen dat het een minimaal effect heeft op de Noordzee. Een deel van het zand dat wordt gebruikt om het land op te spuiten, komt uit uitgediepte havenbekkens; de rest wordt van dichtbij gewonnen.
Hoe ziet de Tweede Maasvlakte er nu uit?
Opgespoten land en een kademuur voor een containerterminal. Op dit moment vindt nog steeds baggerwerk plaats en wordt er een superkraan gebouwd om de harde zeewering, grote blokken uit Noorwegen, in zee te kunnen storten die het gebied moet beschermen tegen de elementen. De aanleg van het havengebied is live te volgen op maasvlakte2.com.
Hoe ziet de Tweede Maasvlakte eruit als-ie af is?
Containerkranen, rail, wegen, een lange kademuur en een binnenmeer. Op het moment dat dat nodig is, kan ook dat stuk worden opgevuld. Verder is er een recreatiestrand. Het bedrijventerrein van de Tweede Maasvlakte blijft wel in beweging, omdat er altijd ondernemingen bij komen en weer weggaan.