Oplages kranten dalen met 3 procent
De totaal verspreide oplages van de betaalde dagbladen zijn in het vierde kwartaal van 2009 gedaald tot 3.498.268 exemplaren. In vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2008 is dat een min van 3 procent.
Dat blijkt uit dinsdag gepresenteerde cijfers van Het Oplage Instituut (HOI). Slechts twee kranten slaagden erin hun oplage zo goed als gelijk te houden: Het Parool met een verspreide oplage van 89.043 exemplaren en de Barneveldse Krant (11.234).De christelijke kranten kunnen zich niet aan de dalende trend onttrekken. De oplage van het Reformatorisch Dagblad daalde ten opzichte van een jaar eerder met 2,5 procent tot 55.086. Die daling wordt deels goedgemaakt door de stijging van het aantal e-paperabonnementen, een plus van 28 procent tot 3246. Het Nederlands Dagblad zag de verspreide oplage dalen met 3,8 procent en staat nu op 30.583. Het Friesch Dagblad daalde met ruim 800 kranten tot een totaal van 15.548.
Met minnen van 9 procent voor Sp!ts, 7 procent voor Metro en 42 procent voor De Pers leverden de gratis titels fors in. Het laatste cijfer is enigszins geflatteerd omdat De Pers alleen nog in de Randstad verschijnt.