Het ruimtewonder van Fiat heet Stilo Multi Wagon
Ruim een jaar na het debuut van de eerste twee varianten van de Fiat Stilo heeft een derde alternatief zich aangediend. Deze zogenaamde Fiat Stilo Multi Wagon is langer, hoger, ruimer en duurder dan de twee wegbereiders. Een aantrekkelijke nieuwkomer?
Het Italiaanse Fiatconcern zucht onder het heersende economische klimaat. Massaontslagen, opeenvolgende bestuurswisselingen en geruchten over overnames blijven het concern niet bespaard. Toch lijkt de Italiaanse autogigant in Nederland nog heel behoorlijk zaken te doen. De Stilo doet het hier aanzienlijk beter dan zijn voorgangers Bravo, Brava en Marea tezamen.
De grootste klappen krijgt Fiat op de belangrijke Italiaanse thuismarkt, waar het merk (nog) leider is. Wereldwijd blijven de verkopen van de vorig jaar gelanceerde Stilo sowieso achter bij de verwachtingen terwijl de auto als Fiats hoop in bange dagen geacht werd het tij te keren dan wel de pijn te verzachten. De nieuwe Stilo Multi Wagon is voor Fiat dan ook van groot belang. Met dit model verklaren de Italianen niet alleen de oorlog aan auto’s als de Ford Focus Wagon en de Opel Astra Wagon maar probeert het concern, net als bijvoorbeeld Peugeot met de 307 SW, ook een doelgroep aan te spreken die de aanschaf van een mpv overweegt.
Dynamisch
De Multi Wagon is aanzienlijk langer en hoger dan de drie- en de vijfdeursversies van de Stilo en oogt dan ook als een op zichzelf staand model. De voorzijde van de auto is nagenoeg identiek aan die van de andere carrosserievarianten, maar voorbij de A-stijl houden de gelijkenissen op. De Multi Wagon oogt hoekig en praktisch, de driedeurs vlot en dynamisch. De vijfdeurs Stilo houdt keurig het midden tussen de driedeurs en de Multi Wagon.
De nieuwe Multi Wagon is met dezelfde krachtbronnen leverbaar als de overige twee varianten, met uitzondering van de 2,4 liter vijfcilinder benzinemotor uit de sportieve Stilo Abarth. De basis wordt gevormd door een 1,6 liter zestienklepper met een maximumvermogen van 76 kW/103 pk. De tweede benzinegestookte krachtbron meet een cilinderinhoud van 1,8 liter, telt eveneens zestien kleppen maar schopt het tot een maximumvermogen van 98 kW/133 pk. Verder levert Fiat de Stilo Multi Wagon met een tweetal direct ingespoten commonrail turbodiesels. Beide machines tellen vier cilinders met een gezamenlijke inhoud van 1,9 liter en weten een maximumvermogen van respectievelijk 59kW/80 pk en 85 kW/115 pk via de voorwielen op het wegdek te brengen.
De Fiat Stilo Multi Wagon behoort tot de meest royale auto’s in zijn klasse. Net als de Peugeot 307 heeft de Italiaan uitzonderlijk veel hoofdruimte te bieden, waardoor de auto sowieso een ruime indruk maakt. De voorpassagiers hebben niet te klagen over de beschikbare beenruimte. Ook de achterpassagiers treffen het op dit onderdeel bij de concurrentie minder goed tot veel slechter. Fiat probeert degenen die twijfelen tussen een stationwagon en een multi purpose vehicle te paaien met een opklaptafeltje aan de rugleuning van de passagiersstoel alsmede met een achterbank die over een lengte van 160 millimeter verschoven kan worden. De eigenaar kan daarbij kiezen tussen meer beenruimte voor de achterpassagiers of meer bagageruimte. De Stilo biedt dat laatst overigens in overvloed want de ’achterbak’ van de Italiaan meet maar liefst 510 liter. Wie de achterbank naar voren schuift kan rekenen op een beladingsvolume van 550 liter.
Middenarmsteun
De afwerking van het geheel kan echter minder bekoren. De stoffering van de bagageruimte oogt armoedig, terwijl het afdekzeil evenmin een schoonheidsprijs verdient. De bagageruimte van de Stilo Multi Wagon is wel eenvoudig te bereiken. De auto is voorzien van een grote kofferklep waarvan de achterruit separaat geopend kan worden. Jammer genoeg toont de Stilo Multi Wagon dat Fiat het kwaliteitsniveau van zijn Duitse, Franse en Japanse uitdagers simpelweg niet kan bijbenen. Daarvoor mist de auto verfijning. De gebruikte materialen zijn niet allemaal van topkwaliteit, terwijl zaken als bijvoorbeeld de elektrisch verstelbare lendensteun ronduit ergerlijk functioneren.
Fiat levert de Stilo Multi Wagon in een tweetal uitvoeringen. De Stilo Multi Wagon Active is voorzien van onder meer abs, airbags, sidebags, cruise control, boordcomputer, mistlampen voor, elektrisch bedienbare voorramen, elektrisch verstelbare buitenspiegels, dakrails en een audiosysteem met cd-speler. De tweede uitrustingsvariant is de Dynamic, die ten opzichte van de Active een meerprijs vergt van 1300 euro en voor dat bedrag is opgeleukt met zaken als airconditioning, middenarmsteun tussen de voorstoelen, in kleur gespoten handgrepen en buitenspiegels en luxe binnenbekleding. De Stilo Multi Wagon is leverbaar vanaf 18.695 euro.