EU-akkoord legt bodem onder energiebelasting
Goedkoop tanken in Luxemburg is straks niet meer mogelijk door een Europees akkoord dat een bodem legt onder de accijnzen en taksen op energie. De Europese ministers van Financien bereikten in de nacht van donderdag op vrijdag een akkoord over het heikele onderwerp, waarover jarenlang is onderhandeld.
Aanvankelijk was het de bedoeling om een flink minimumniveau overeen te komen, zodat energie duurder zou worden. Dat moest het gebruik verminderen, waardoor de uitstoot van koolzuur (CO2) omlaag gaat. Maar daar kwam zoveel protest tegen, dat de EU-wet meer en meer is verwaterd. „Dat krijg je ervan als je unanimiteit nodig hebt. Toch is het goed dat de richtlijn er komt”, zei Europees commissaris Bolkestein eerder deze week.
In Nederland hoeven de tarieven nauwelijks te worden aangepast, omdat accijnzen en taksen al vrij hoog liggen. Landen die wel de energie duurder moeten maken, krijgen overgangstermijnen tot 2010.
Een woordvoerder van Bolkestein wijst erop dat het akkoord belangrijk is voor de tien nieuwe lidstaten die in 2004 toetreden. Deze veelal voormalige oostbloklanden kennen veel lagere tarieven.
Op de tarieven zijn uitzonderingen mogelijk wanneer een regering convenanten sluit met branches, zoals in Nederland gebruikelijk is. Bij energie-intensieve industrieën kan de ’korting’ oplopen tot 100 procent, als er bindende afspraken over reductie van energiegebruik zijn. Bij overige sectoren mogen de kortingen tot 50 procent gaan.
Lange tijd hielden Italië en Frankrijk een akkoord tegen omdat ze eerst zekerheid wilden hebben dat een speciale dieselregeling voor hun truckers mag blijven bestaan. Dat mag uiteindelijk tot eind volgend jaar.
Voor transport zijn de tarieven doorgaans het hoogst: ongelode benzine krijgt een accijns van minstens 35,9 eurocent per liter en diesel van 33 eurocent (vanaf 2010). LPG gaat van 10 naar 12,5 cent per kilo.
Aardgas voor thuisgebruik krijgt een taks van 30 eurocent per gigajoule; voor de industrie is dat de helft. De minimale heffing voor elektriciteit wordt vanaf volgend jaar een euro per megawattuur; ook hier betalen bedrijven de helft.
Overigens moet het Europees Parlement nog zijn mening geven aan de afspraken. Een woordvoerder van Bolkestein zei te hopen dat daarmee niet te veel tijd verloren gaat. Het parlement heeft geen medezeggenschap, maar een de opinie moet eerst binnen zijn voor het akkoord in werking kan treden.