‘Eurozorgen’ over waarde pensioenen
De langetermijnbedenkingen die mensen hebben over de euro vertalen zich vooral in zorgen over pensioenen en spaartegoeden. Dat zegt hoogleraar economische psychologie W. F. van Raaij van de Katholieke Universiteit Brabant (KUB) te Tilburg, naar aanleiding van een onderzoek in alle twaalf eurolanden over de psychologie van de euro.
„Uit het onderzoek blijkt dat de mensen zich vooral zorgen maken over de waardevastheid van de euro.” Van Raaij wijst op de hardheid van de gulden, die bij de mensen hoog staat aangeschreven. „De hardheid van de euro moet zich nog bewijzen.” Voor het onderzoek zijn in Nederland ruim 1400 mensen schriftelijk geënquêteerd.
Als de euro een harde munt blijft, zal dat volgens Van Raaij onder de mensen bijdragen tot een positief gevoel over Europa. Nu zijn veel mensen nog niet positief over Europese eenwording en over de euro. „Het is ook heel erg moeilijk om goede reclame te maken voor de euro, want wie garandeert dat je spaargeld of pensioen over 20 jaar hetzelfde waard is.”
Van Raaij noemt de hele eurocampagne een „leeg verhaal.” Er wordt vrijwel alleen informatie gegeven over de procedure van de introductie van de euro en het inleveren van guldens. „In reclame zoek je altijd naar consumentenvoordelen van een bepaald merk ten opzichte van concurrerende merken. Goede reclame wordt gemaakt vanuit het perspectief van de consument: Waarom zou een consument een bepaald merk kopen? Welke voordelen verkrijgt een consument als hij of zij een bepaald merk koopt?”
Maar volgens Van Raaij zijn bij de euro’s weinig van die voordelen te vinden, eigenlijk alleen het betaalgemak in het buitenland. „Er valt ook niet te kiezen. De euro wordt opgelegd. En als je weinig te melden hebt in een reclamecampagne, gaan mensen zich vervelen en kijken ze niet meer naar de reclame-uitingen.”