Luchtvaartmaatschappijen schrappen vluchten
Luchtvaartmaatschappijen in de hele wereld hebben donderdag vluchten moeten schrappen als gevolg van de Amerikaans-Britse oorlog tegen Irak. Vooral bestemmingen naar het Midden-Oosten verdwenen uit het vluchtschema, maar ook intercontinentale vluchten naar de Verenigde Staten en Azië werden geannuleerd.
British Airways heeft de meest drastische maatregel getroffen door voorlopig een streep te halen door alle vluchten van en naar Koeweit en Tel Aviv. Het Duitse Lufthansa heeft voor twee dagen de vluchten geschrapt naar Tel Aviv, Koeweit en Amman.
De meeste andere maatschappijen, die minder vaak vliegen naar het Midden-Oosten, willen van dag tot dag bekijken of vluchten kunnen doorgaan en zijn alleen overgegaan tot het annuleren van enkele vluchten.
Continental Airlines, dat woensdagnacht bekendmaakte 1200 extra banen te schrappen om uit de verliezen te komen, en Korean Airways waren de maatschappijen die ook het aantal intercontinentale vluchten terugbrengen. Continental zal bijvoorbeeld minder vliegen naar Londen en Parijs en gaat met kleinere toestellen vliegen naar Amsterdam en Rome. Korean Air staakt enkele vluchten naar Amerikaanse bestemmingen.
KLM verklaarde donderdagochtend dat er geen nieuwe annuleringen bij zijn gekomen. De afgelopen dagen schrapte het al wel vluchten naar Koeweit en Amman. Een vlucht naar Tel Aviv zal in verband met de oorlog bij daglicht worden uitgevoerd.
Een woordvoerder van KLM zei dat er momenteel niet veel animo is voor bestemmingen naar het Midden-Oosten. De exploitatie van de vluchten zal daarom de komende dagen „kritisch onder de loep worden genomen”. Martinair vliegt voorlopig gewoon door naar bestemmingen in het Midden-Oosten. De onderneming vervoert alleen vracht naar de regio. Transavia voert onder meer vluchten uit naar Egypte en Turkije, maar annuleert deze vooralsnog niet. Het bedrijf merkt dat reizigers korter voor vertrek boeken.
De internationale luchtvaartorganisatie IATA adviseert maatschappijen die over het Midden-Oosten vliegen, het oorlogsgebied met een ruime marge via het noorden of het zuiden te vermijden. Hierdoor kunnen vertragingen ontstaan.
Volgens Luchtverkeersleiding Nederland is alleen het luchtruim van Irak officieel gesloten. Het kan wel zo zijn dat landen in de regio ad-hoc maatregelen hebben genomen om het vliegverkeer te beperken, zei een woordvoerster. „Als een vliegtuig dan bijvoorbeeld Jordanië nadert, kan het de opdracht krijgen een andere route dan gepland te volgen.” Overheden kunnen hiertoe besluiten als het burgerluchtruim voor militaire doeleinden wordt gebruikt.
KLM overweegt nog niet om net als tijdens de eerste Golfoorlog bij het ministerie van Sociale Zaken werktijdverkorting voor werknemers aan te vragen.