Zeppelins in Nederland hooguit voor toeristen
De ontwikkeling en bouw van grote luchtschepen in Nederland is op dit moment niet haalbaar. Hooguit kunnen in 2004 bestaande kleine zeppelins worden ingezet voor recreatie, observatie en reclame.
Dat is de conclusie van een symposium dat woensdag in Utrecht is gehouden door het Platform Luchtschepen en Toerisme Recreatie Nederland (TRN). De conclusie is gebaseerd op onderzoeken van milieu- en energieorganisatie Novem en Delft Airport Development Center.
Luchtschepen blijken duurder dan vliegtuigen en soms ook slechter voor het milieu. De schepen maken ook ongedacht veel lawaai. Bovendien mag het niet te hard waaien. De zeppelin zal daarom nooit uitgroeien tot een alternatief voor vliegtuigen, stellen de onderzoekers na het doorrekenen van enkele voorbeelden.
Per zeppelin 160 ton over de Atlantische Oceaan vervoeren zou 180.000 euro kosten, ruim vijf keer meer dan per vliegtuig. Ook een lijndienst in Nederland zou zwaar verliesgevend zijn. Bijvoorbeeld tussen Groningen en Alkmaar zouden dan bijna alle buspassagiers en automobilisten voortaan in de zeppelin moeten stappen. „Dat kan dus bijna niet”, aldus consultant P. Peeters van Novem. „Wat mij betreft is de mythe doorgeprikt: luchtschepen blijven zeldzaam.”
Alleen voor een Waddendienst of voor toeristische rondvluchten ziet Peeters kleine kansen. Voor langdurige observatie van een gebied kan een luchtschip soms ook handiger zijn dan een helikopter.
Voorzitter J. Everhard van Platform Luchtschepen is niet uit het veld geslagen door de conclusies. „We gaan ons nu focussen op de recreatie-inzet van luchtschepen. Het luchtschip is inderdaad geen alternatief voor de luchtvaart of de Betuwelijn. Als het een rol krijgt, is dat door een eigen markt, zoals voor rondvluchten.”
Toerisme Recreatie Nederland (TRN) wil eventuele toeristische luchtschipbedrijven van harte ondersteunen, betoogde G. Baaij, hoofd productontwikkeling van TRN. „Er zijn best consumenten die extra geld overhebben voor een bijzondere belevenis.” Een vlucht langs de Nederlandse kust zou volgens hem een topattractie kunnen worden.
Ondernemer E. Krijger van Airship Advertising uit Rotterdam ziet nog een mogelijkheid. De schepen lenen zich goed voor reclame, vindt hij. Hij zoekt bedrijven die willen adverteren op de heliumschepen, zogeheten blimps.
De idealisten die de zeppelins al zagen vliegen, kregen tijdens het symposium echter flinke kritiek van een vrouw uit Friesland. „Ik zit helemaal niet te wachten op een Waddenzee vol luchtschepen. Het is vreselijk als ik straks vanaf de Afsluitdijk allemaal bolletjes met reclame in de lucht zie hangen.”
Voorlopig kent Nederland slechts één luchtschip, het hot-airschip van Festo Holding. Eerder ging zeppelinbouwer Rigid Airship Design uit Lelystad failliet, ondanks miljoenen euro’s aan investeringen. Wel zijn schepen in ontwikkeling bij Zeppelin GmbH en WDL Luftschiffe in Duitsland en bij het Britse ATG. Het Duitse Cargolifter, dat schepen ontwikkelde voor zwaar transport, ligt stil wegens geldgebrek.