Albert Heijn zet in op non-food
Potten, pannen, ondergoed, pyjama’s en cadeaupapier: de Nederlandse consument kan hiervoor sinds woensdag ook terecht bij de grootste winkels van Albert Heijn. De komende weken worden 46 winkels omgebouwd met een aparte afdeling met een speciaal voor Albert Heijn ontwikkeld non-foodassortiment.
„Het hart van Albert Heijn is en blijft food”, aldus topman Sander van der Laan bij een perspresentatie in de grote vestiging in Muiden, die als een van de eerste winkels een non-foodafdeling heeft. „Wij hopen met dit stukje extra assortiment de klant die al binnen is, wat extra’s te bieden.”Wat het nieuwe assortiment aan extra omzet en rendement gaat opleveren, wilde Van der Laan niet toelichten. Plannen om de non-foodafdeling als een zelfstandige winkel in de markt te zetten, zijn er niet, aldus de topman.
Albert Heijn ging met de introductie van het nieuwe assortiment niet over één dag ijs. Twee jaar lang dacht een speciaal opgericht team na over de vernieuwing, aanpassing en uitbreiding van het al bestaande assortiment.
Het kunstje van non-food werd afgekeken van onder meer succesvolle formules als HEMA en Blokker. De prijzen bij Albert Heijn zijn vergelijkbaar.
Van der Laan verwacht niet dat andere supermarktketens in staat zullen zijn om binnen afzienbare tijd deze stappen ook te nemen. „Die grootte en kennis hebben ze niet.”
De verhouding tussen voedsel en het non-foodassortiment in de Albert Heijns komt uit op 85 en 15 procent. Albert Heijn gaat 1200 non-foodartikelen onder het huismerk brengen. Het assortiment is verdeeld in vier thema’s: koken & wonen, slapen & aankleden, werken & spelen en kijken & lezen.
Wasmachines, keukenapparaten en stereo’s zullen niet in de winkels te koop zijn. „Het gaat om aankopen waarover je niet eerst met thuis moet overleggen.”