Economie

Consument kiest voor goedkoper bier

AMSTERDAM (ANP) – Biergiganten Heineken en Carlsberg verwachten dat de bierverkopen in sommige regio’s dit jaar zullen afnemen. Vooral in West–Europa en Noord–Amerika let de consument door het huidige economische klimaat en oplopende werkloosheid op zijn centen. Bovendien kopen ze sneller goedkopere biertjes.

23 February 2010 18:20Gewijzigd op 14 November 2020 09:56
AMSTERDAM – Biergiganten Heineken en Carlsberg verwachten dat de bierverkopen in sommige regio’s dit jaar zullen afnemen. Vooral in West–Europa en Noord–Amerika let de consument door het huidige economische klimaat en oplopende werkloosheid op zijn centen
AMSTERDAM – Biergiganten Heineken en Carlsberg verwachten dat de bierverkopen in sommige regio’s dit jaar zullen afnemen. Vooral in West–Europa en Noord–Amerika let de consument door het huidige economische klimaat en oplopende werkloosheid op zijn centen

„Consumenten zijn duidelijk aan het resetten", aldus analist Gerard Rijk van ING. „Ze eten minder buiten de deur en drinken vaker thuis". Bovendien ruilen consumenten de veelal duurdere biermerken van Heineken en Carlsberg in voor goedkopere varianten.„We zien inderdaad ’downtrading", bevestigt Heinekentopman Jean–François van Boxmeer. „Maar consumenten zoeken ook naar superieure merken". Heineken is volgens de Belg een sterk merk. „Er is geen reden om onze strategie te wijzigen".

Heineken wist vorig jaar met kostenbesparingen en prijsverhogingen de teruglopende bierverkopen op te vangen. „Een van de moeilijkste marktsituaties die de biersector ooit heeft doorgemaakt", typeerde Van Boxmeer de afgelopen periode. De kans dat bier dit jaar veel duurder wordt, is klein. Heineken verwacht dat de prijsstijgingen beperkt zullen blijven.

Heineken en Carlsberg, de nummer drie en vier ter wereld gemeten naar omzet, zijn sterk vertegenwoordigd in zogeheten verzadigde biermarkten zoals West– en Centraal– en Oost–Europa. Hier is in verhouding tot andere regio’s groei te realiseren door met name aankopen of prijsverhogingen. Beide concerns breiden daarom hun aanwezigheid uit naar en in zogeheten opkomende (bier)markten. Landen als India, Afrika, Zuid–Amerika en Rusland worden gezien als potentiële groeimarkten.

Zo krijgt Heineken het dit jaar druk met de integratie van de onlangs overgenomen bieractiviteiten van het Mexicaanse Femsa, eigenaar van de biermerken Sol, Tecate en Dos Equis. Het Amsterdamse concern verwacht de komende jaren meer winst te halen uit deze landen. „Met de aankoop van Femsa hebben we drie sleutelmarkten in handen gekregen", aldus Van Boxmeer. Hij doelt op de Verenigde Staten, Mexico en Brazilië.

Voor Carlsberg is de Russische biermarkt van groot belang. Daar hebben de Denen een stevige marktpositie. Behalve wodkadrinkers zijn Russen ook fervente liefhebbers van bier, maar het afgelopen jaar zijn ze minder bier gaan drinken door de waardedaling van de roebel.

Ook voor dit jaar rekent Carlsberg op een krimp in Rusland door de forse accijnsverhoging op bier. Na 2010 verwacht de Deense brouwer met 3 tot 5 procent in het land te groeien. Intussen mikken de Denen op succes met het Russische merk Baltika, een goedkoper biertje dan het eigen Carlsberg.

Beleggers putten dinsdag hoop uit de jaarcijfers en vooruitzichten van Heineken en Carlsberg voor dit jaar. Op de aandelenmarkten stonden beide fondsen fors hoger. In Amsterdam kreeg Heineken er 2,6 procent bij, in Kopenhagen stond Carlsberg 8 procent hoger.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer