Cultuur & boeken

Geen titel

Iemands opvatting over Genesis 1 tot 11 is bepalend voor diens keus voor het jongeaardecreationisme of voor een andere, meer liberale kijk op de ontstaansgeschiedenis van de kosmos.

tekst Bart van den Dikkenberg
19 February 2010 10:51Gewijzigd op 14 November 2020 09:54

Toch is dat niet de insteek van ”Is Genesis geschiedenis?” In plaats van anderen de maat te nemen, breken de auteurs een lans voor de opvatting dat Genesis letterlijke geschiedenis beschrijft, en geenpoëtische of mytholo-gische weergave is van het ontstaan van de kosmos.De auteurs, Don Batten en Jonathan Sarfati, wetenschappers uit Australië, beschouwen de Bijbel als eenheid en vergelijken de grondtekst van Genesis met teksten elders in de Bijbel, zoals uitspraken van Jezus Zelf in het Nieuwe Testament. „Sommige mensen in de kerk stellen dat Jezus Zich naar Zijn menselijke natuur kon vergissen. Uitspraken van Jezus die op geloof in een jonge schepping duiden, doen ze daarmee af als irrelevant.” Maar die opvatting maakt volgens de auteurs het christendom zelf irrelevant. Ze nemen nadrukkelijk afstand van deze visie met een beroep op Mattheüs 24:35.

De auteurs onderbouwen hun betoog met het werk van de neo-orthodoxe hebraïcus James Barr van de OxfordUniversity, die overigens zelf geen letterlijke lezing van Genesis voorstaat.

De vertaler citeert de Bijbel in de NBG-weergave, terwijl ook de Statenvertaling en de Nieuwe Bijbelvertaling (NBV) worden aangehaald.

”Is Genesis geschiedenis?” is een toegankelijke samenvatting van eerdere diepgravende studies naar Genesis 1 tot 11.

Is Genesis geschiedenis? 15 argumenten, Don Batten en Jonathan Sarfati; uitg. Mediagroep in Genesis, Doorn, 2009; ISBN 978 9057 98294 1; 48 blz.; € 3,95.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer