NMa wijst crisisplan schippers af
Het Crisisberaad Binnenvaart is diep teleurgesteld over de beslissing van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) om binnenvaartschippers niet toe te staan afspraken te maken over het uit de vaart nemen van capaciteit.
„Dit is onverteerbaar”, zei Wim van Sluis woensdag. Van Sluis, die leidinggeeft aan het crisisberaad van schippers, vraagt zich af of het wel „de juiste beslissing” is om de regels toe te passen in een grote economische crisis. Het beraad ziet bij gebrek aan tijd en geld af van juridische stappen.Van Sluis vindt de onderbouwing van de NMa „flinterdun.” „We hebben maandenlang laten onderzoeken wat voor effect de oplegregeling zou hebben in de binnenvaart en aangetoond dat daarmee de prijzen niet hoeven te stijgen”, zegt Van Sluis.
De NMa was echter niet overtuigd. „Wat hier gebeurt, is dat een sector waarin het slecht gaat, wil bepalen dat iedereen die met deze sector te maken heeft, en uiteindelijk alle Nederlanders, moet meebetalen aan het oplossen van de problemen. Zo werkt dat niet”, aldus voorzitter Pieter Kalbfleisch van de NMa. Hij benadrukt dat er voor de binnenvaart geen uitzondering kan worden gemaakt op het kartelverbod.
Hoewel het Crisisberaad Binnenvaart afziet van juridische stappen, blijft het praten over mogelijkheden om de binnenvaart te ondersteunen. Zo vindt Van Sluis dat binnenvaartschippers dan maar zelf samenwerkingsverbanden moeten aangaan.
Verder blijft het crisisberaad in gesprek met banken om te vragen schepen van failliete ondernemers niet voor afbraakprijzen weerop de markt te brengen. Ook zoekt het beraad steun bij de overheid.
Staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat is ook teleurgesteld en spreekt van een forse tegenslag. Het is volgens haar echter geen reden om het bijltje erbij neer te gooien. Nederland wil nu in overleg tussen bedrijfsleven, de Europese Commissie en de EU-lidstaten passende crisismaatregelen onderzoeken.
Door de crisis hebben schippers fors minder lading te vervoeren. Daarom bedacht het crisisberaad vorig jaar een regeling waarbij binnenvaartschippers met elkaar afspraken zouden maken over het uit de vaart nemen van capaciteit. Daardoor worden schepen beter benut. Het beraad werd opgericht door Kantoor Binnenvaart en Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart (CBRB).