Heineken verkoopt deel Bir Bantang
Heineken heeft zijn meerderheidsaandeel in het Indonesische biermerk Bir Bintang verkocht.
Asia Pacific Breweries Limited (APBL) verwierf woensdag een meerderheidsaandeel in het Indonesische bierbedrijf PT Multi Bintang Indonesia (MLBI). Bintang is het grootste biermerk in Indonesië.De Aziatische bierfabrikant kocht 65,1 procent van de aandelen in het bedrijf MLBI van Heineken International BV. APBL betaalde 2,21 biljoen roepia (circa 172 miljoen euro) voor 65,1 procent van de aandelen. Heineken bezit nu nog 9,9 procent van de aandelen. Behalve Bintang heeft APBL in Zuidoost-Azië het bekende Tiger Beer en Heineken in zijn portefeuille.
Bir Bantang begon in 1929 als NV Nederlandsch-Indische Bierbrouwerijen. In de jaren 30 werd Heineken hoofdaandeelhouder. Bintang is Indonesisch voor ster en verwees oorspronkelijk naar de ster in het Heinekenlogo. Na een korte tussenperiode waarin de Indonesische regering het bierbedrijf nationaliseerde, nam Heineken eind jaren zestig de touwtjes opnieuw in handen met multinational Multi Bintang Indonesia.