Binnenland

Slechte rails deden trein ontsporen

De lege reizigerstrein die vorig jaar januari bij Zwolle ontspoorde, raakte van de rails vanwege de slechte staat van het spoor op dat placement. Spooraannemer Strukton en -beheerder ProRail hebben het slechte onderhoud jarenlang genegeerd.

ANP
5 February 2010 09:53Gewijzigd op 14 November 2020 09:47
ZWOLLE - De trein die vorig jaar bij Zwolle ontspoorde. Foto ANP
ZWOLLE - De trein die vorig jaar bij Zwolle ontspoorde. Foto ANP

Dat stelt de Inspectie Verkeer en Waterstaat in een donderdag verschenen rapport over het ongeluk.De ontsporing veroorzaakte alleen materiële schade, maar had gemakkelijk tot gewonden kunnen leiden als de ontspoorde trein in botsing was gekomen met een reizigerstrein op het drukbereden spoor.

Strukton wist al in 2007 dat het onderhoud aan het betreffende spoorgedeelte niet optimaal was, maar verzuimde dat aan ProRail te laten weten. Het spoor is bij herhaling als veilig berijdbaar bestempeld. De inspectie constateert echter dat houten dwarsliggers verrot waren, de kraagbouten los lagen of ontbraken, de spoorstaven versleten waren en dat er speling was in de rails.

ProRail voerde in 2007 en 2008 geen inspecties uit aan het „vrij intensief bereden emplacement”, aldus het rapport. Enkele dagen voor de ontsporing inspecteerde een monteur de rails en keurde die goed, terwijl uit videobeelden bleek dat het spoor in slechte conditie was. „De monteur had onvoldoende aandacht voor zijn taak”, aldus de inspectie. Het is onduidelijk waarom hij het spoor opnieuw het predicaat ”veilig” gaf.

De inspectie stelt vast dat de procedures voor het spooronderhoud „onvolledig, onoverzichtelijk en onduidelijk” zijn. Dat er kort na de ontsporing ook op andere plekken dwarsliggers zijn vervangen, bewijst volgens de inspectie dat onvoldoende beheer en onderhoud ook elders is voorgekomen. „Deze risicovolle situatie had kunnen leiden tot letsel onder personeel en reizigers”, concludeert de inspectie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer