Economie

VNU tevreden over aanpassingen

VNU is tevreden over het eerste jaar waarin de overstap naar handel in data en informatie volledig doorwerkte in de cijfers.

ANP
12 March 2003 11:18Gewijzigd op 14 November 2020 00:11Leestijd 1 minuut

De omzet van de Media- en Informatiegroep steeg met 11 procent tot 1,98 miljard euro en bleek daarmee recessiebestendig. De informatiepoot haalt mede door de overname van onderzoeksbureau ACNielsen 46 procent van de omzet van VNU binnen.

De totale omzet van het concern daalde met 11 procent tot 4,28 miljard euro, zo blijkt uit de jaarcijfers die VNU woensdag voorbeurs publiceerde. De nettowinst viel 83 procent terug tot 170 miljoen euro.

De forse winstval heeft te maken met buitengewone inkomsten in 2001. De verkoop van de consumententijdschriften, waaronder Libelle en Nieuwe Revu, en de educatieve uitgaven stuwden de winst in dat jaar op tot ruim 1 miljard euro. De buitengewone posten niet meegerekend, steeg de nettowinst afgelopen jaar met 155 miljoen euro.

VNU heeft de afgelopen jaren grote strategische wijzigingen doorgemaakt. Het bedrijf stootte de conjunctuurgevoelige publiekstijdschriften en kranten af. De opbrengsten werden gebruikt om VNU om te vormen tot een informatiehandelaar. VNU geeft nog wel vakbladen uit.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer