VNU tevreden over aanpassingen
VNU is tevreden over het eerste jaar waarin de overstap naar handel in data en informatie volledig doorwerkte in de cijfers.
De omzet van de Media- en Informatiegroep steeg met 11 procent tot 1,98 miljard euro en bleek daarmee recessiebestendig. De informatiepoot haalt mede door de overname van onderzoeksbureau ACNielsen 46 procent van de omzet van VNU binnen.
De totale omzet van het concern daalde met 11 procent tot 4,28 miljard euro, zo blijkt uit de jaarcijfers die VNU woensdag voorbeurs publiceerde. De nettowinst viel 83 procent terug tot 170 miljoen euro.
De forse winstval heeft te maken met buitengewone inkomsten in 2001. De verkoop van de consumententijdschriften, waaronder Libelle en Nieuwe Revu, en de educatieve uitgaven stuwden de winst in dat jaar op tot ruim 1 miljard euro. De buitengewone posten niet meegerekend, steeg de nettowinst afgelopen jaar met 155 miljoen euro.
VNU heeft de afgelopen jaren grote strategische wijzigingen doorgemaakt. Het bedrijf stootte de conjunctuurgevoelige publiekstijdschriften en kranten af. De opbrengsten werden gebruikt om VNU om te vormen tot een informatiehandelaar. VNU geeft nog wel vakbladen uit.