Cultuur & boeken

Geen titel

Kunstenares Anneke Kaai voltooide in mei 2007 een eerste serie ”Bijbelse vrouwenportretten”, die ze exposeerde in de Joriskerk in Amersfoort. Later voegde ze er nog twaalf aan toe, zodat er nu dertig zijn. Ze vond het boeiend om naast haar abstracte werk de uitdaging met het ‘portret’ aan te gaan. Al deze vrouwenportretten zijn opgenomen in de bundel ”Iesjah”, het Hebreeuwse woord voor vrouw.

tekst Rudy Ligtenberg
25 January 2010 08:38Gewijzigd op 14 November 2020 09:41

Anneke Kaai probeerde zich te verplaatsen in de emotie van een aantal in de Bijbel genoemde vrouwen, onder wie Eva, Delila, de vrouw van Potifar, Bathseba en Dorcas. Dat leverde een boeiende portrettengalerij op, juist ook omdat Kaai heel wisselende stijlen toepast, van klassiek tot abstract. Bij een enkel portret heeft ze een ”abstractie” toegevoegd, waarmee ze het innerlijk van de desbetreffende vrouw verbeeldt (Delila, Naomi, Maria Magdalena en Lea).Opmerkelijk zijn de portretten waarbij de vrouwen twee gelaatsuitdrukkingen hebben. Op die manier slaagt de kunstenaar erin bijvoorbeeld Delila zowel (huichelachtig) verdrietig en liefdevol als sluw en gemeen te laten kijken. Knap als op die manier toch een evenwichtig portret ontstaat!

Veel portretten hebben het karakter van een momentenopname, soms versterkt door een impressionistische stijl (Izebel!). Daardoor wordt één emotie of karaktertrek uitvergroot. Maar mensen zijn zelden alleen maar doortrapt-slecht (de vrouw van Potifar) of zuiver-sereen (Maria). Goede en slechte eigenschappen liggen soms verwarrend complex in één persoon door elkaar. De ”dubbele expressie” ondervangt dat probleem grotendeels.

Iesjah. Portret van een bijbelse vrouw, Anneke Kaai; uitg. Boekencentrum, Zoetermeer, 2009; ISBN 978 90 239 9314 8; 72 blz.; € 27,50.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer