Lucy poetst grauwsluier weg

Een laagstaand zonnetje tegen en een verweerde autoruit vormen de ’ideale’ mix voor een verkeersonveilige situatie. De ruit breekt het zonlicht zodanig dat het wel lijkt of er matglas in de auto zit. Dat beperkt uiteraard het zicht. De enige oplossing was tot voor kort een nieuwe autoruit. Een beurt door de polijstrobot van GlasGarage is het alternatief.

Arie Coster
10 March 2003 08:34Gewijzigd op 14 November 2020 00:11
De polijstrobot Lucy van GlasGarage haalt een flinterdun laagje van de autoruit. Daarmee is ook de grauwsluier weg die ontstaat door ijskrabbers, ruitenwissers en steenslag. - Foto RD, Sjaak Verboom
De polijstrobot Lucy van GlasGarage haalt een flinterdun laagje van de autoruit. Daarmee is ook de grauwsluier weg die ontstaat door ijskrabbers, ruitenwissers en steenslag. - Foto RD, Sjaak Verboom

Het is heel geen indrukwekkend apparaat, glaspolijstrobot Lucy. Geen geklik, gesis en lampgeknipper zoals bijvoorbeeld bij een volautomatische wasstraat. Ook geen enorme behandelkast waarin de auto verdwijnt. Nee, Lucy hangt boven de voorruit en laat een unit met roterende borstels op diezelfde ruit zijn werk doen.

En juist dat werk is wel indrukwekkend. Met een enorme precisie ’schraapt’ de robot 6 tot 8 micron van het glas af, legt Robert Blom, franchise manager bij GlasGarage, uit. „Een uiterst dun laagje, dat helemaal computergestuurd wordt weggehaald.” De slijpkop met zes roterende borstels beweegt zich met een bepaalde regelmaat over de voorruit. Aan de zijkant blijft hij wat langer bezig. „Dat moet omdat daar maar één borstel zijn werk kan doen. Over het midden van de ruit gaan altijd twee borstels.”

De roterende schijven kunnen hun schraapwerk doen doordat er continu slijpvloeistof op de ruit wordt gespoten. Dit polijstmiddel bestaat uit geoxideerd cerium -het slijpmateriaal- en gedestilleerd water. Aan de onderzijde van de ruit is een voorziening gemaakt die de slijpvloeistof weer opvangt en hergebruikt. „Op deze manier belast Lucy het milieu ook niet”, aldus Blom. Dat het opvangsysteem werkt, bewijst de motorkap van de auto die ”onder behandeling” is: geen spatje te zien.

Lens
Langzaam maar zeker wordt de autoruit afgewerkt. „Afhankelijk van de grootte duurt dit een uurtje. Dan is overal een flinterdun laagje glas weggehaald.” Hoewel het eigenlijk niets is, is dat toch voldoende om de ruit weer als nieuw te laten lijken. Blom: „De meeste autoruiten hebben een grauwsluier door krassen van de ruitenwissers, de ijskrabbers en steenslag. Als je het oppervlak goed bekijkt, lijkt de ruit wel gezandstraald. Gevolg is bijvoorbeeld dat de ruitenwissers hun werk niet goed meer kunnen doen. Strepende ruitenwissers hoeven niet altijd versleten te zijn. Die strepen komen ook doordat vocht in de ruwe oppervlakte van het glas achterblijft. Dat krijgt een ruitenwisser niet weg.”

Het gezandstraalde glas hoeft geen problemen op te leveren, geeft Blom aan. „Tenminste, zolang het niet regent en je niet tegen de zon in hoeft te rijden. Al die kleine krasjes en putjes gaan dan als een lens werken waardoor het beeld vertekent. Betreft het de hele ruit dan spreken wij van het waaseffect. Levensgevaarlijk. In Scandinavië worden daar al auto’s op gekeurd. Keurmeesters meten daar de hoeveelheid strooilicht van een ruit. Komt dat boven een norm, dan wordt de ruit afgekeurd. In Nederland is dat nog niet zover.”

Toch wordt de belangstelling in ons land groter, ervaart Blom. Dat komt ook omdat hij meer en meer aan de weg timmert met Lucy. „Er staan nu vijf robots, in Apeldoorn, Breda, Arnhem, Esch en Utrecht. Klanten kunnen vanaf 68 euro hun ruit laten polijsten. Dat is afhankelijk van de maat. Een ruit van een Suzuki Alto kost natuurlijk minder dan de panoramaruit van een Renault Espace. Ons klantenbestand varieert van ”de doorsnee Nederlander” tot een dealer die een afleverbeschadiging weg wil werken. Overigens gaat het om oppervlakkige beschadigingen. Een diepe ster, put of kras -met de nagel te voelen- kan Lucy ook niet de baas. Daar heeft GlasGarage weer andere oplossingen voor.”

Een polijstbeurt heeft geen gevolgen voor bijvoorbeeld de tint van het glas. „Getint glas of een groene of donkere zonneband aan de bovenkant heeft alles te maken met het kunststoffolie dat midden in de ruit zit. Een ruit bestaat namelijk uit drie lagen: een buitenglas, een folie en een binnenglas. Alleen van het buitenglas wordt iets afgehaald, het folie wordt bij lange na niet aangeraakt.”

Service
GlasGarage heeft inmiddels een paar jaar ervaring met Lucy. Directeur Emile Voorhorst ontdekte de Italiaanse robot in 1999 op een beurs in Parijs. Het contact met de fabrikant was snel gelegd, en GlasGarage werd importeur voor de Benelux. De eerste Lucy draait sinds maart 2000 in Breda. Vier anderen volgden. „Dat moeten er meer worden”, geeft Blom aan. „Maar de aankoopprijs -voor hetzelfde geld heb je een aardige middenklasser- staat menig dealer in de weg. Toch gaat het ervan komen. Het is een extra service die een plaatselijk garagebedrijf kan geven. Daarom werken wij ook niet zelfstandig, maar altijd als onderdeel van een universeel garagebedrijf. Onze dealer hoeft niet van het glas te leven en kan daardoor een vriendelijke prijs rekenen.”

Het ideaal van GlasGarage is dat iedere Nederlander binnen 20 minuten bij een GG-dealer kan zijn. De belangstelling is er, geeft Blom aan. „Bij zowel klanten als garagebedrijven. De afgelopen AutoRAI hebben wij 28.000 folders uitgedeeld aan geïnteresseerde klanten. Die zijn denk ik allemaal mee naar huis genomen. Ik heb er niet eentje op de grond zien liggen.”

Meer informatie: www.glasgarage.nl of www.straylight.nl.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer