Economie

Bol.com blijft fors groeien

De markt voor boeken en elektronica zakt in, maar internetwinkel bol.com zag in 2009 de omzet met 20 procent stijgen tot 268 miljoen euro. Het aantal klanten dat iets bestelde bij de internetverkoper van boeken, cd’s, dvd’s, games, elektronica en speelgoed ging in het ’crisisjaar’ omhoog van ruim 2 miljoen tot 2,5 miljoen. Dat maakte het concern dinsdag bekend.

ANP
12 January 2010 17:09Gewijzigd op 14 November 2020 09:35

Bol.com is inmiddels niet alleen de grootste internetwinkel van Nederland, maar kan zich qua omzet ook meten met de grootste ’fysieke’ boeken–, dvd– en gameverkopers. Alle productcategorieën lieten in 2009 vrijwel hetzelfde groeipercentage zien. De verkoop van de artikelen die het bedrijf afgelopen jaar toevoegde aan het assortiment, zoals speelgoed, overtrof de verwachtingen. Op de drukste dag van het jaar, vijf dagen voor Sinterklaas, werden er in totaal 98.000 bestellingen genoteerd met een omzet van 1,8 miljoen euro.Ook de winst ontwikkelde zich „naar volle tevredenheid”, aldus algemeen directeur Daniël Ropers. Bol.com maakt geen exacte winstcijfers bekend. Ropers denkt niet dat er op korte termijn een verzadiging van de markt optreedt. [STOP]„Inmiddels doen acht miljoen mensen aankopen op internet en dat aantal blijft groeien. Wij zien dat steeds meer nieuwe internetklanten ook hier kopen. Ook bestaande klanten kochten afgelopen jaar vaker producten bij ons”.

Bovendien ziet Ropers nog tal van nieuwe uitdagingen en mogelijke verbeteringen. „De ambitie is om de beste winkel van Nederland te zijn. Wat betreft assortiment, toegankelijkheid en een prettige winkelomgeving”.

Om de vraag van klanten en het aanbod nog beter bij elkaar te brengen, gaat het bedrijf dit jaar meer ruimte bieden aan klanten om hun ervaringen met anderen te delen. „Je ziet op internet steeds meer dat mensen hun passies delen, er ontstaan communities”, aldus Ropers. Ook bij bol.com wil hij mensen meer laten profiteren van de ervaringen van anderen.

Voor dit jaar denkt Ropers niet aan een introductie van een nieuwe productcategorie. Wel is er veel ruimte voor verdere uitbreiding. Onder meer bij de elektronica en bij de digitale boeken en –boekenlezers. Bol.com verkocht het afgelopen jaar 63.000 digitale boeken en 14.000 e–readers. „Dit jaar gaan wij naar fase 2. Er komen dan steeds meer mogelijkheden bij, zoals kranten”.

Ondanks het succes, is een uitbreiding naar het buitenland „niet de grootste prioriteit”, vindt de directeur. Net zo groot worden als in Nederland en succesvol concurreren met buitenlandse partijen „is een lang en duur proces, niet de beste besteding van je aandacht”.

Ook een beursgang is volgens Ropers „niet de ambitie op korte termijn”. Omdat bol.com goede cijfers haalt, hoeft het bedrijf niet op zoek naar nieuw kapitaal om te kunnen investeren. „Maar dat is aan de aandeelhouders. Zeg nooit nooit”. Het bedrijf, eerder in Duitse handen, is in april overgenomen door het Nederlandse investeringsfonds Cyrte.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer