Verkoop Duitse auto’s piekt in 2009
Terwijl de autoverkoop in andere landen in 2009 volledig is ingezakt, is de verkoop van nieuwe personenauto’s in Duitsland vorig jaar ondanks de economische crisis op het hoogste niveau sinds 1992 uitgekomen. Met dank aan de slooppremie.
Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van de Duitse autobranchevereniging VDIK.In totaal werden afgelopen jaar in Duitsland 3,807 miljoen personenauto’s op kenteken gezet, een stijging van 23 procent vergeleken met een jaar eerder. Dankzij de slooppremie en kortingsacties van veel autofabrikanten konden veel mensen die voorheen altijd gebruikte auto’s kochten, zich een nieuwe personenauto veroorloven, aldus VDIK.
Autokopers kregen van de overheid een bonus van 2500 euro als zij hun oude auto inwisselden voor een nieuw, energiezuinig model. Deze regeling werd in september afgeschaft. Experts verwachten dan ook dat de autoverkoop in Duitsland dit jaar sterk zal afzwakken. In december werd al duidelijk dat het stopzetten van de slooppremie negatief uitwerkt op de verkoop, die daalde met 4,7 procent op jaarbasis.
Amerikaanse autofabrikanten lieten dinsdag weten een moeilijk jaar achter de rug te hebben. General Motors (GM) verkocht het afgelopen jaar 30 procent minder auto’s, Chrysler zag de verkoop met 36 procent kelderen en Ford met 15,4 procent.
In Nederland zakte de verkoop van nieuwe auto’s in 2009 met 22,5 procent tot 387.699 voertuigen, zo bleek maandag uit cijfers van Bovag en RAI.