Kritiek op KNMI om uitblijven weeralarm
Het CDA heeft kritiek op het KNMI omdat het weerstation voor donderdag geen weeralarm had afgegeven.
Dat had wel moeten gebeuren, zei CDA-Tweede Kamerlid J. Atsma donderdag. Als gevolg van het winterweer ontstonden donderdag grote problemen op de Nederlandse snelwegen. Op het hoogtepunt van de ochtendspits stond er 671 kilometer file.Het winterweer leidde vrijdagmorgen nauwelijks tot overlast. Het trein- en busverkeer, donderdag nog zwaar ontregeld door vorst en sneeuw, reed bijna overal weer volgens de dienstregeling.
Het uitblijven van een weeralarm door het KNMI is Atsma in het verkeerde keelgat geschoten. „Ze hebben de wijsheid in pacht, maar dit hebben ze niet zien aankomen”, aldus de CDA’er.
Atsma doelde erop dat commerciële weerstations, zoals dat van Piet Paulusma, woensdag wel het barre winterweer zagen aankomen en een weeralarm afgaven. Hij heeft vragen gesteld aan staatssecretaris Huizinga (Verkeer), onder wie het KNMI valt.
Het KNMI gaf geen weeralarm af donderdag, maar waarschuwde wel voor extreem weer. Het KNMI geeft alleen een weeralarm af als de sneeuwval aan bepaalde criteria voldoet. „Nu sneeuwde het alleen maar een beetje, en ja, dat hoort nu eenmaal bij de winter”, aldus woordvoerder H. Geurts.
Ondanks de drukte op de wegen viel het aantal ongevallen donderdag mee. Er werd voorzichtig gereden, aldus de politie. In ziekenhuizen in Friesland werden extra bedden klaargezet voor het personeel dat door de grote hoeveelheid sneeuw niet meer naar huis kon.
In Friesland en Groningen gingen ook scholen in het voortgezet onderwijs dicht of werden lesroosters aangepast. De scheepvaart in Groningen kwam maar langzaam op gang. Bruggen op de hoofdvaarroute tussen Lemmer en Delfzijl bleven urenlang dicht en schepen konden niet verder varen.
Vrijdagmorgen viel de ochtendspits met 100 kilometer aan file mee. Volgens de ANWB bleef de drukte uit omdat veel mensen een extra dag aan hun kerstvakantie hebben geplakt. Ook de treinen reden weer vrijwel volgens schema. Alleen treinen van Arriva van en naar Leeuwarden en Groningen reden nog één keer in het uur in plaats van twee keer.
In de afgelopen nacht moest de NS nog overuren maken. De spoorwegmaatschappij had in de avonduren flink het mes in de dienstregeling gezet om grotere problemen te voorkomen en moest daardoor tot ongeveer halfdrie door blijven rijden om alle passagiers thuis te krijgen.
Niet alleen in Nederland, maar ook in de omringende landen heeft het winterweer donderdag voor problemen gezorgd. Op luchthavens in Frankrijk en Engeland strandden tientallen passagiers door uitval van vluchten.