Philips gaat niet eindeloos door in VS
Philips stopt met consumentenelektronica in de Verenigde Staten als de resultaten niet op korte termijn verbeteren. Dat kondigt bestuursvoorzitter G. Kleisterlee aan in een interview met het weekblad Elsevier van deze week.
Een woordvoerder van het concern zei dinsdag in een toelichting dat „korte termijn" in dit geval minder dan drie jaar is.
De divisie Consumer Electronics (CE) is al jaren het zorgenkind van Philips. Dit bedrijfsonderdeel heeft de afgelopen vijftien jaar per saldo met verlies gedraaid, stelt Kleisterlee vast.
Vooral in de VS worden met de verkoop van onder andere tv’s, dvd- en videorecorders en settop-boxen „zware verliezen geleden", aldus de Philips-topman. Dit ondanks de honderden miljoenen dollars die in de VS aan marketing en reclame zijn besteed.
Begin dit jaar is het management van CE in Amerika „opnieuw compleet" vervangen. Met de managers zijn concrete afspraken gemaakt over de te behalen doelen. Slagen zij niet, dan zet Philips er een punt achter in de VS. „Ik wil zo geen vijf of tien jaar doorgaan", aldus Kleisterlee.
„Ik weet dat het een schok zal geven als we besluiten ons terug te trekken. Maar ik ben niet van plan mijn tanden stuk te bijten op Amerika."
Volgens Kleisterlee is er binnen Philips nooit eensgezindheid geweest over hoe de Amerikaanse markt voor consumentenelektronica moest worden benaderd. Afspraken die met managers van het Amerikaanse bedrijf waren gemaakt, werden niet nagekomen. „We zagen hier hele generaties managementteams komen en gaan. Altijd beloofden ze het beter te doen, nooit werden de mooie verhalen in blijvende resultaten vertaald."
Sterk merk
Kleisterlee zegt het nog één keer te willen proberen. „Omdat de consumentenelektronica zo belangrijk is voor Philips, omdat we de bouwstenen in huis hebben, omdat we een sterk merk hebben."