Chinezen en Spyker in de race om Saab
TROLLHATTAN (ANP) – De toekomst van het ruim zeventigjarige Zweedse Saab lijkt er beter uit te zien nu het Chinese Beijing Automotive Industry (BAIC) maandag bekendmaakte enkele onderdelen van het automerk over te nemen. Sportautoproducent Spyker is nog in onderhandeling met de noodlijdende dochter van General Motors (GM) om met behulp van de Russische investeerder Vladimir Antonov de rest van het bedrijf te kopen.
GM kocht in 1990 de helft van de aandelen van de automobieldivisie van Saab. Tien jaar later namen de Amerikanen het bedrijf, dat ze achteraf gezien alleen maar geld heeft gekost, volledig over. GM–topman Bob Lutz omschreef Saab ooit als een bedrijf dat al jaren kunstmatig in leven werd gehouden door het moederconcern uit Detroit.Saab leed in 2008 een verlies van 207 miljoen euro, terwijl de omzet 35 procent daalde. De verkopen dit jaar zijn 65 procent gekelderd, in tegenstelling tot concurrenten die juist weer herstel laten zien.
Twee decennia onder regie van GM, met het merk Opel als één van de dochters, kwam het imago van het merk Saab niet ten goede. Sommige fervente Saabrijders vonden dat modellen als de Saab 9–3 te veel leken op een Opel Vectra, bestemd voor de grote massa. Saab, bekend om zijn veiligheid en eigen karakter, moest het juist hebben van een meer selectief publiek.
Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB), opgericht door een groep ingenieurs in 1937, begon als producent van vliegtuigen. Deze invloeden kwamen duidelijk terug in de revolutionaire gestroomlijnde eerste automodellen.
De Zweden vierden hun hoogtijdagen in de jaren tachtig, mede dankzij de succesvolle Saab 900, een model dat tegenwoordig bekendstaat als een klassieker. Saab profiteerde destijds ook van zijn geroemde turbotechnologie, en een zwakke Zweedse kroon. Dat gaf een stevige impuls aan de export.
Het concern heeft in Zweden ongeveer 3400 mensen in dienst. De toeleveranciers zorgen voor nog eens 12.000 arbeidsplaatsen.