Binnenland

Vuurwerkcampagne ”Shit happens” met knipoog

Meer dan de helft van de mensen die jaarlijks gewond raken door vuurwerk, wordt getroffen door vuurpijlen, rotjes en strijkers die anderen afsteken. Dat is de boodschap van de vuurwerkcampagne waarmee de stichting Consument en Veiligheid dit jaar jongeren bewust wil maken van de gevaren.

Binnenlandredactie
8 December 2009 11:47Gewijzigd op 14 November 2020 09:19
Vuurwerk, - Foto ANP
Vuurwerk, - Foto ANP

”Shit happens” heet de nieuwe actie, die vooral jongeren bewust moet maken van de gevaren van vuurwerk. Jongeren onder de twintig lopen het grootste gevaar om een ongeluk met vuurwerk te krijgen. Ze zien zichzelf als vuurwerk­experts. Daarom is ervoor gekozen geen betuttelende campagne te voeren, maar een met een knipoog.De site shitshappens.nl geeft tips voor het veilig afsteken van vuurwerk. Ook staat er het advies om nooit zelf vuurwerk te maken, het nooit te bundelen en de spullen altijd te kopen bij officiële verkopers. Op een komisch filmpje is te zien hoe iemand eruit kan gaan zien na een operatie als hij of zij oogletsel oploopt. „Het op een humoristische wijze communiceren spreekt jongeren aan”, weet Consument en Veiligheid van eerdere campagnes.

Ook de onlinevuurwerkcampagnes van de laatste jaarwisselingen laten zien dat een humoristische aanpak succesvol is. Rond de laatste jaarwisseling werden ongeveer 7 miljoen mensen bereikt met de campagne. Het aantal jeugdige vuurwerkslachtoffers daalde flink, aldus een woordvoerder van Consument en Veiligheid.

De afgelopen jaarwisseling belandden ongeveer 800 vuurwerkslachtoffers op de spoedeisende hulp. De helft raakte bij de laatste jaarwisseling gewond door vuurwerk dat iemand anders afstak. In veel gevallen ging het om oogletsel. Het merendeel van de vuurwerkslachtoffers kon na behandeling weer naar huis. Ongeveer 7 procent van de slachtoffers werd in het ziekenhuis opgenomen. Gemiddeld vallen er per jaar een of twee doden door een ongeval met vuurwerk. Bij de jaarwisseling 2008/’09 waren er geen doden te betreuren.

TNT Post maakte maandag bekend zoals elk jaar ook dit jaar alle 19.000 brievenbussen te voorzien van een versmalde opening om het vuurwerkvandalisme tegen te gaan. De bussen die de afgelopen jaren het vaakst werden vernield, worden op 28 december weggehaald. De andere bussen gaan op 30 december op slot. Op 2 januari gaan ze weer open. Tot 5 januari zit de versmalde opening er op. Bij de vorige jaarwisseling sneuvelden 400 brievenbussen door vuurwerk.

Het bedrijf Vuurwerkpreventie meldt dat de verkoop van vuurwerkbrillen ook dit jaar goed gaat. Naar verwachting gaan er dit jaar meer dan 400.000 over de toonbank. De brillen zijn te koop in 900 winkels, maar er zijn ook ziekenhuizen en bedrijven die het personeel zo’n bril geven. „We zien dat de winkeliers nu massaal meedoen. De strijd tegen de vele oogletsels is nu echt begonnen”, aldus Makkinje, directeur van Vuurwerkpreventie.

Tijdens de jaarwisseling gaat een deel van het huidige kabinet letterlijk de lucht in. De Bredase evenementenorganisator Van der Horst ontwikkelde het vuurwerkpakket ”Kabinetje” met op de vuurpijlen afbeeldingen van ministers uit het huidige kabinet en andere politici. Op de pijlen staan afbeeldingen van onder anderen Bos en Balkenende. Ook enkele oppositieleden zoals Halsema en Wilders zullen met oud en nieuw het luchtruim verkennen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer