Uitgever Hearst start eigen digitale dienst
NEW YORK (ANP) – De Amerikaanse uitgever Hearst wil volgend jaar de kranten en tijdschriften van het bedrijf digitaal beschikbaar maken voor e–readers, smartphones en netbooks. Daarnaast gaat dochter Skiff, die de leiding heeft over de ontwikkeling ervan, helpen bij het maken van een nieuwe generatie e–readers. Dat maakte Skiff vrijdag bekend.
Skiff werkt samen met verschillende partijen om de dienst beschikbaar te maken. Met halfgeleiderfabrikant Marvell ontwikkelt het bedrijf een chip die de kwaliteit moet verbeteren van e–readers, die andere fabrikanten maken. Daarmee zou de digitale krant beter op de gedrukte versie lijken, met advertenties en een betere kwaliteit foto’s.Volgens Kenneth Bronfin, hoofd van Hearst Interactive Media, zijn de nu beschikbare platformen en apparaten als de Kindle van Amazon en de Reader van Sony niet geschikt voor kranten en tijdschriften. „Daarom maken wij als uitgever een nieuw apparaat voor uitgevers".
Via Skiff kunnen vooralsnog alleen Amerikanen de digitale versie van onder meer de krant San Francisco Chronicle en het blad Esquire van Hearst lezen. Daarnaast zouden andere uitgevers willen meedoen.