Seat Exeo Sports Tourer met Duitse wortels

Seat nam de vorige Audi A4 als basis voor zijn Exeo sedan. Het is dan ook niet vreemd dat er inmiddels ook een stationwagon ofwel een Sports Tourer (ST) is aangeschoven. De vertrouwde Audilijnen zijn vooral in het profiel volledig terug te vinden. In hoeverre is zo’n ‘oud’ ontwerp nog concurrerend?

Tony Vos
4 December 2009 10:42Gewijzigd op 14 November 2020 09:18
Denk de achterlichten van de Seat Exeo ST weg en de vorige Audi A4 Avant doemt op. Foto Tony Vos
Denk de achterlichten van de Seat Exeo ST weg en de vorige Audi A4 Avant doemt op. Foto Tony Vos

De Spaanse Exeo ST bezit een behoorlijk chique en premium uitstraling. Aan de voor- en achterkant mochten de Seatontwerpers zelf nog wat inbrengen. Het typische Seatfront ontbreekt niet, inclusief de bijpassende indeling van de voorbumper. Achter zijn vooral de lichtunits kenmerkend voor een Seat.De Exeo ST oogt een tikkeltje ingetogen en nog steeds actueel. De auto moet in deze tijd goed te verkopen zijn. Het instapmodel, de 1.6 Reference, ziet er aan de buitenkant aardig compleet uit met onder meer zwarte dakrails, mistlampen in de voorbumper, dubbele uitlaat en meegespoten spiegels. Metaallak en lichtmetalen wielen kosten extra euro’s.

Het interieur wekt een verzorgde indruk en komt volledig uit de Audikoker. Een audio-installatie en een volledig automatische climatronic airconditioning met gescheiden temperatuurregeling zijn standaard aanwezig in iedere Exeo.

Qua kleurstelling kan het zwart-grijze geheel geen potten breken, maar de afwerking is wel helemaal in orde.

De stoelen hebben een flink verstelbereik, zodat de auto voor mensen met een zeer verschillend postuur geschikt is. Centrale vergrendeling met afstandsbediening, zes airbags plus een knieairbag, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels en elektrisch bediende portierruiten staan allemaal op het lijst, zodat eigenlijk niet over een instapversie gesproken mag worden.

De Seat beschikt achter de achterbank en onder de rolhoes over 460 liter aan bagageruimte. De achterbank kan in twee delen neergeklapt worden. De afwerking van het bagagecompartiment is dik in orde met links een opbergnetje en vier sjorogen in de vloer om bagage aan vast te leggen.

De 1.6 liter achtklepper is een oudgediende die langzaam vervangen wordt door de nieuwe 1.2 TFSI turbomotor. Maar ook die vertrouwde 1.6 doet het nog prima, zeker in het vlakke Nederland. De motor levert een vermogen van 102 pk en een koppel van 148 Nm. Standaard worden de voorwielen aangedreven door een handgeschakelde zesbak die meehelpt het brandstofverbruik te beperken.

Oude motoren worden veelal gezien als niet zuinig, maar de praktijk bewijst dat wie rustig met zo’n krachtbron omspringt vaak gunstiger uitkomt dan met een hypermoderne kleine turbo. De beloofde 1 op 13 lukt helaas niet, maar 1 op 11,5 is in de praktijk zeer realistisch.

De top van de Exeo ST ligt op 186 km/u en een sprintje naar 100 in 13,1 seconden. In heuvelachtig gebied vraagt de 1.6 motor wat meer geduld. Caravanbezitters doen er verstandig aan een meer vermogende krachtbron in de Exeo te kiezen.

In feite is de Exeo een Duitse auto die in Spanje is doorontwikkeld. Seat liet de relatief stugge afstemming van het onderstel intact. Hinderlijk is dat bij de Exeo niet. Lange ritten verlopen redelijk comfortabel. De besturing geeft geen aanleiding tot kritiek en datzelfde geldt voor de remmen.

Verwacht van de Exeo ST 1.6 Reference geen uitschieters. Voor veel automobilisten is dit gewoon een uitstekend vervoermiddel met veel gebruiksmogelijkheden.

De Seat Exeo ST begint als 1.6 Reference bij 25.295 euro. Wie meer luxe wenst, komt uit bij de Style met dezelfde krachtbron vanaf 27.295 euro. Een andere stap is een motor met meer vermogen zoals de 1.8 20V Turbo voor minimaal 28.295 euro. En dan zijn er nog drie diesels, die beginnen bij 29.495 euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer