Economie

Thalys sneller en duurder

AMSTERDAM (ANP) – De Thalys, de snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Parijs, wordt vanaf 13 december sneller maar ook een stuk duurder. De prijzen van normale kaartjes gaan met 10 tot 25 procent omhoog, actietarieven zelfs nog meer. Dat heeft een woordvoerster van NS Hispeed donderdag gezegd.

3 December 2009 19:34Gewijzigd op 14 November 2020 09:18
AMSTERDAM – De Thalys, de snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Parijs, wordt vanaf 13 december sneller maar ook een stuk duurder. Foto ANP
AMSTERDAM – De Thalys, de snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Parijs, wordt vanaf 13 december sneller maar ook een stuk duurder. Foto ANP

De prijzen voor kaartjes gaan het meest omhoog op het traject tussen Amsterdam en Brussel. Zo kan een ticket van Amsterdam naar Brussel 20 tot 25 procent duurder worden. Een plaatsbewijs van Amsterdam naar Parijs gaat qua kosten met ruim 10 procent omhoog. De Thalys kent verschillende tariefstructuren, afhankelijk van het moment van boeken. „Voor een ticket van Amsterdam naar Parijs dat nu 55 euro kost, moet straks 62 euro betaald worden", geeft de woordvoerster als voorbeeld.Het actietarief gaat relatief het meest in prijs omhoog. Nu is het actietarief 25 euro. Dat wordt 35 euro, wat neerkomt op een prijsstijging van 40 procent.

Volgens Hispeed is de verhoging nodig omdat de kosten ook omhoog gaan, zoals die van het beveiligingssysteem, de energie en omdat het gebruik van de hogesnelheidslijn (hsl) is duurder dan van het conventionele spoor. Over de hsl kan de Thalys met 300 kilometer per uur rijden.

Doordat de Thalys vanaf 13 december over de hsl gaat rijden, boeken reizigers wel enorme tijdswinst. Zo duurt een reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3 uur en 13 minuten. Dat is een tijdwinst van bijna een uur, want nu duurt de reis 4 uur en 9 minuten. Van Rotterdam naar Parijs is de reistijd voortaan 2 uur en 36 minuten in plaats van 3 uur en een kwartier. Van Amsterdam naar Brussel kan vanaf 13 december in 1 uur en 53 minuten, dat is 49 minuten korter.

De meeste tijdwinst wordt gehaald in Nederland en op het stuk van de Belgisch–Nederlandse grens tot Antwerpen. Tussen Antwerpen en Brussel kan de trein 160 kilometer per uur rijden, dat is wel een verbetering maar lang geen 300 kilometer per uur.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer