Economie

Vraag naar winkelruimte neemt fors af

De behoefte aan fysieke winkelruimte in Nederland zal in de komende vijf jaar structureel met 7 tot 9 procent afnemen. Dat heeft te maken met de groei van winkelen via internet.

ANP
17 November 2009 10:35Gewijzigd op 14 November 2020 09:10
LEIDEN - In de Leidse Haarlemmerstraat staan verscheidene winkelpanden leeg als gevolg van de economische recessie. Foto ANP
LEIDEN - In de Leidse Haarlemmerstraat staan verscheidene winkelpanden leeg als gevolg van de economische recessie. Foto ANP

Bedrijfsmakelaar Jones Lang LaSalle presenteerde maandag een rapport over de winkelstraten in Nederlandse binnensteden. Internet snoept al jaren omzet af van de verkopen in fysieke winkels. Consumenten kiezen voor internetaankopen, omdat de prijs vaak lager ligt dan in de winkel. Bovendien speelt het gemak van thuisbezorgen vaak een rol. Ook de beperkte openingstijden van fysieke winkels duwt veel consumenten richting internet.De dalende vraag naar winkelruimte wordt in de komende vijf jaar volgens de onderzoeker vooral zichtbaar in de aangrenzende straten van het centrale winkelgebied. Richard Dallinga, hoofd van de detailhandelsdivisie in Nederland: „Verschillende branches verdwijnen uit de centrale winkelstraat en ondernemingen die in de aangrenzende straten zaten, schuiven door. Daardoor ontstaat leegstand op de B-locaties.”

In het rapport stelt Jones Lang LaSalle dat het winkelgebied hierdoor van uiterlijk verandert. Reisbureaus, muziek- en boekwinkels verdwijnen steeds meer uit het straatbeeld en er komen er steeds meer die één enkel merk voeren. Wel blijft er ruimte voor onder meer muziek- en boekwinkels die aparte locaties kiezen. Zo besloot Selexys in Maastricht zich in een kerk te vestigen.

De fysieke winkels worden voor bedrijven zoals Nivea uithangborden. Zij openden in respectievelijk New York en Berlijn een eigen winkel. Nederland heeft op dit vlak de winkel van Heineken in Amsterdam, Heineken The City. „Merken die je nooit in winkelstraten zag, zie je nu opduiken”, aldus Dallinga. De onderzoeker meent dat hierdoor het beeld in de winkelstraat bepaald wordt door meer uitgesproken winkels. „De winkelstraten worden zo veel aantrekkelijker.”

Terwijl op de lange termijn internet de vraag naar winkelruimte drukt, speelt op de korte termijn de recessie een rol. Jones Lang LaSalle verwacht dat omzet in de branche, die tot nu toe fors daalde door een voorzichtige consument, pas in 2010 zal stabiliseren. „Je ziet kleinere ondernemers failliet gaan, met name in de aangrenzende straten van het centrale winkelgebied.”

Het is niet alleen kommer en kwel voor detailhandelaars. Dallinga: „De fysieke winkel en internet kunnen samenwerken.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer