Beledigen christen „niet meer interessant”
„Je gaat bij bijna alles wat je zegt wel op een religieuze teen staan omdat de maatschappij zo pluriform is geworden.” Dat zegt de 26-jarige student Patrick Nederkoorn. Vrijdag won hij met zijn thesis over godslastering een prijs van de Universiteit van Tilburg.
Dat Gerard Reve –die God als ezel beschreef en daar perverse seksuele escapades aan vastkoppelde– niet veroordeeld werd voor godslastering en heel wat tammere uitlatingen uit eerdere periodes wel, onderschrijft de conclusie van Nederkoorns onderzoek: de maatschappelijke context is heel bepalend voor de reacties op godslastering.„Christelijke gevoelens zijn zo vaak gekwetst. Sinds de zaak-Reve is daar nauwelijks nog begrip voor, in tegenstelling tot het begrip dat er is voor moslims.”
Omdat christenen dus veel meer te verduren hebben gehad, is er minder begrip voor hen?
„Ja. Als Madonna aan het kruis gaat hangen, is de algemene teneur toch: waar maak je je druk om? Dat heeft te maken met het politieke debat. Dat gaat nu over de islam en nauwelijks over het christendom. Het beledigen van christenen is niet interessant, niet vernieuwend meer voor kunstenaars.”
Neemt godslastering toe?
„Dat vraag ik me af. De wet op godslastering, die D66 nu af wil schaffen, is destijds door de opa van minister Donner ingevoerd omdat het communistische blad De Tribune structureel bezig was met godslastering, tegen de God van de christenen. Destijds waren er dus veel zaken rond godslastering, in tegenstelling tot vandaag de dag. Dat blijkt ook uit de hoeveelheid bezwaren die de Bond tegen het vloeken maakt: die blijven qua aantal redelijk constant.”
Bestaat het besef nog dat God voor christenen werkelijk heilig is?
„SGP-Kamerlid Van der Staaij zei ooit dat je als vrijgezel niets te maken hebt met wetten voor gehuwden. Met andere woorden: waarom zou je als niet-gelovige het wetsartikel over godslastering willen schrappen? Maar het probleem is dat het godsbegrip veel te veelzijdig is geworden om met dat artikel nog gevoelens te kunnen beschermen.”
Dus alles moet kunnen?
„De rechter heeft na Reve eigenlijk gezegd: Alles kan. Overigens vindt de bevolking dat helemaal niet. Nodeloos de provocatie zoeken, daar zijn velen nog altijd geen voorstander van. De moeilijkheid is alleen dat een ander zo’n provocatie misschien helemaal niet nodeloos vindt.”