Schiphol vreest oorlog in Irak
Net nu het passagiersvervoer op luchthaven Schiphol zich sneller heeft hersteld dan verwacht, dreigt er een oorlog in Irak los te barsten. Hoewel Schiphol-topman Gerlach Cerfontaine niet durft te voorspellen wat de gevolgen precies zullen zijn, is volgens hem wel duidelijk dat het aantal passagiers zal dalen. Dat zei hij vrijdag tijdens de presentatie van de jaarcijfers.
Begin vorig jaar zag het er nog naar uit dat het passagiersvervoer nog lang onder druk zou staan door de verminderde ’vlieglust’ na de terroristische aanslagen in de Verenigde Staten. Dit viel mee, want de exploitatie van het vliegveld leverde 253 miljoen euro op, een toename van 13 procent vergeleken met 2001.
De nettowinst is vorig jaar met 26,3 procent gedaald tot 141 miljoen euro. De omzet kwam wel hoger uit, op 774 miljoen euro. Het nettoresultaat werd positief beïnvloed door een boekwinst van 17 miljoen euro bij de verkoop van vastgoed en negatief beïnvloed doordat Schiphol voor de eerste keer vennootschapsbelasting moest betalen over de winst. Hiermee was een bedrag van 74 miljoen euro gemoeid.
Een daling van de passagiersaantallen zou volgens Cerfontiane slecht uitkomen voor de luchtvaartindustrie. „Het gaat al slecht met veel maatschappijen. Een oorlog kan de nekslag betekenen voor een aantal grote bedrijven.” In de VS verkeren bijvoorbeeld United Airlines en US Airways in surseance. Daarnaast is de topman bang dat ook elders in de wereld brandhaarden zullen ontstaan als gevolg van een oorlog.
Cerfontaine heeft al een plan klaarliggen om de klap op te vangen van een inkomstendaling door een oorlog. Hij zal dan een aantal investeringsprojecten tijdelijk stilzetten. Vorig jaar werd in totaal 343 miljoen gepompt in onder meer de bouw van de Polderbaan en de beveiliging. In 2002 bedroeg de operationele kasstroom 329 miljoen euro. Schiphol maakte daarom gebruik van de beschikbare kredietfaciliteiten.
Ondanks deze sombere uitspraken verwacht Cerfontaine voor 2003 wel een lichte groei van het aantal passagiers. Ook zullen het vrachtvolume en het aantal vliegtuigbewegingen licht toenemen. Aan een winstprognose voor 2003 waagt hij zich niet, gezien de grote onzekerheid.
Cerfontaine heeft meer zorgen, zoals de bereikbaarheid van Schiphol. De wegen in de Randstad zijn overvol en de aansluiting van Schiphol op het internationale net van hogesnelheidstreinen komt pas in 2007, stelde de directeur. Cerfontaine heeft daarom CDA-leider Balkenende en PvdA-voorman Bos gevraagd om meer investeringen in mobiliteit.
De marktpositie van Schiphol staat onder druk. Het afgelopen jaar verloor het vliegveld een aantal bestemmingen. Dit komt door concurrentie van kleinere luchthavens waar vooral de zogenoemde prijsvechters op vliegen. „Dit is zorgelijk”, vertelde Certonaine, „We moeten nu voor onze plek vechten.” Hij wil echter niet van strategie veranderen om meer prijsvechters naar Schiphol te krijgen.