Beer
De kop boven het bericht in Buitenissig ”Beer helpt politie” (RD 4-11) is ver onder de maat. Een beer doodt twee mannen en verwondt er ook twee.
Deze mannen werden gezocht door de politie, maar dat is geen reden om zo laconiek over hun leven te schrijven. Het zijn wel twee mensen van gelijke beweging als wij.
Dirk van Luttikhuizen
Hoge Valkseweg 121
6741 GL Lunteren
Esthetiek
In zijn artikel ”Esthetiek gaat verder dan uiterlijk” (RD 4-11) schrijft Jan Pieter Kaptein dat de esthetiek van een kunstwerk ook gelegen kan zijn in de conceptuele dimensie ervan.
Dat is ook zo, maar zeggingskracht en ”waarheid” zullen daarbij ook altijd gerelateerd moeten zijn aan artistieke noties zoals ritme, structuur en compositie. Is dit achterwege gelaten, dan ligt de nadruk te veel op de betekenisgeving en dus de boodschap.
Dat beeldende kunstenaars zoeken naar nieuwe wegen en nieuwe beeldende oplossingen, hoeft nog niet te betekenen dat zij inderdaad ”schouwers” en ”waarheidsvinders” zijn. Het karakter van de tijdgeest onderkennen, is ook veel anderen gegeven.
De christen die zich aangetrokken voelt tot beeldende kunst, inclusief conceptuele kunst, heeft het volste recht om bepaalde uitingen als ongepast en onsmakelijk te ervaren. Het komt nogal eens voor dat hij of zij, ondanks dat het kunstwerk als ”goed” getypeerd kan worden, groot gelijk heeft. Helaas.
Het ‘gewone’ schilderen, beeldhouwen, tekenen en boetseren heeft, als het integer is, een impliciete boodschap: verwondering en respect.
Tijs Huisman
Beijerscheweg 98
2821 NJ Stolwijk
Preek
Ik ga op zondag bij diverse Bijbelgetrouwe gemeenten in de Protestantse Kerk in Nederland ter kerke en wat mij betreft verdient de kwaliteit van de prediking (RD 10-11) inderdaad aandacht.
Hoe is het mogelijk dat een dienaar van God zichzelf 20 tot 45 minuten staat te herhalen?
Heeft hij niets te melden? De mensen die prijs stellen op herhaling moeten een cassettebandje krijgen, want herhaling is gênant en bovendien slaapverwekkend.
De onderwerpen zijn vaak de dood in de pot. Zondag op zondag stilstaan bij ”verwondering” of bij de ”diepte van genade” heeft geleid tot de dood van het geestelijke leven van de schapen. De oudere garde heeft dit vaak niet door, omdat hij deze prediking gewend is. Jongeren snakken vaak naar meer diepgang. En laten we eerlijk zijn: het merendeel blijft gewoon weg en een klein deel is naar een evangelische gemeente gegaan.
Dienaren van God –én wij hun schapen– verkeren in een diepe, diepe crisis. Een preek is een boodschap. Veel predikers zijn echter niet in staat om een boodschap over te brengen aan de schapen. Dit betekent dat hun relatie met de boodschapper soms –bijna– weg is.
Die relatie kan alleen hervonden worden door erkenning van deze crisis, gevolgd door verootmoediging en door boete. Dat geldt ook voor de gemeenteleden.
Separaat verootmoedigen is in het geheel geen slecht idee. Dan kan God weer in hen en ons gaan werken. Misschien.
Roger J. van Oordt jr.
Amersfoort
Duurzaamheid
In deze krant werd weer eens gesuggereerd dat met duurzaamheid alles op te lossen is (RD 10-11). Hoogleraren rekenen en onderzoeken alles vanuit wetenschapsperspectief. Helaas is de werkelijkheid boeiender dan al die rekensommen. De mens blijft namelijk consumeren op het niveau van ikke ikke.
Ook willen we niets op comfort hoeven in te leveren. Dit alles realiseren we doordat tegenover één westerse mens vele bruine en gele handen staan die onze producten maken en ervoor zorgen dat wij op dit niveau door kunnen gaan.
Zij streven echter ook naar ons niveau van welvaart, met als gevolg dat er steeds meer energie nodig is. De welvaartstanker van genot wordt over het kantelpunt getrokken en zal dus ons comfort doen verminderen.
Onze kleinkinderen zullen hun eigen problemen moeten oplossen, ook al hebben wij ze gecreëerd. Zo gaat het al eeuwen.
En dat we dit alleen met duurzaamheid kunnen veranderen, is een utopie.
Erik Hoogendam
Vlietweer 7
2935 CT Ouderkerk a/d IJssel