Economie

Koffiedrinken lekker gezellig

Koffiedrinken wordt geassocieerd met gezelligheid en huiselijkheid. Douwe Egberts heeft daar met reclame altijd op ingespeeld.

ANP
21 February 2003 09:17Gewijzigd op 14 November 2020 00:09

Deze reclamegeschiedenis van het koffiebranderconcern is het onderwerp van een tentoonstelling in Museum Joure, die donderdag openging. De tentoonstelling is ingericht omdat Douwe Egberts dit jaar 250 jaar bestaat. Het Jouster bedrijfje in koloniale waren groeide in 250 jaar uit tot onderdeel van het wereldconcern Sara Lee.

De tentoonstelling ”En dan is er koffie” laat affiches, reclameborden, commercials en koffieblikken van DE zien. Volgens conservator M. van der Zee zijn de voorwerpen erg herkenbaar voor het publiek. Blikjes en koffiemokken waren bijvoorbeeld in de jaren vijftig razend populair.

„Verschillende periodes hebben hun eigen stempel, maar de gezelligheid en de huiselijkheid hebben vanaf het begin altijd grote nadruk gekregen in de reclame. De vrouw speelde hierin altijd een belangrijke rol”, aldus Van der Zee.

Bijzonder is de eerste advertentie van Douwe Egberts. In 1806 zette de weduwe van Douwe Egberts een advertentie waarin staat dat de „affaires gecontinueerd worden”, ondanks het overlijden van haar man.

In 1926 startte het bedrijf met het populaire spaarpuntensysteem op de koffie- en theepakken. Begin jaren zestig was het elektrische koffiezetapparaat een gewild artikel om voor te sparen. Duizenden zijn er bij de koffiebrander besteld. Ook nu nog kan de consument in ruil voor punten artikelen kopen. Tegenwoordig is de roestvrijstalen meeneemkoffiemok een gewild item.

Rondom de tentoonstelling worden ook activiteiten georganiseerd, zoals lezingen over koffie en koffieconcerten. Museum Joure is gevestigd in voormalige bedrijfspanden van Douwe Egberts.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer