Opta belooft sms-problemen aan te pakken
De telecomtoezichthouder Opta gaat de sms-problemen aanpakken. Volgens de toezichthouder moeten mobieletelefoniebedrijven hun klanten beter informeren over de berichtendiensten.
De Opta wil op korte termijn een gedragscode voor aanbieders van de diensten. Hij gaat deze regels samen met de bedrijven opstellen. Desnoods zal hij de gedragscode met sancties afdwingen. De Opta heeft 26 februari een bijeenkomst met operators en consumentenorganisaties over de problematiek.
Volgens de toezichthouder hebben de mobieletelefoniebedrijven de verplichting consumenten te informeren over de sms-diensten, waarvoor zij derde partijen toegang tot het netwerk verlenen. Veel consumenten weten niet eens dat zij zich hebben aangemeld voor een sms-abonnement, waarbij voor ieder ontvangen bericht kosten in rekening worden gebracht.
De Opta en ook consumentenorganisaties krijgen steeds meer klachten over sms. Eerder deze week meldde de Consumentenbond al in korte tijd 1000 klachten te hebben ontvangen. Bijvoorbeeld over tekstberichten die niet aankomen en over ongevraagde sms’jes waarvoor de ontvanger toch moet betalen.