EU beperkt werkweek van chauffeurs
Onderhandelaars namens het Europees Parlement en namens de Europese ministers van Transport hebben maandag een akkoord bereikt over de beperking van de werkweek van beroepschauffeurs.
Na de inwerkingtreding geldt voor hen een 48-urige werkweek. Wegens het speciale karakter van de sector zijn er wel uitzonderingen. Zo mogen chauffeurs weken van maximaal zestig uur draaien, op voorwaarde dat ze dat later compenseren.
Het akkoord, maandag aangekondigd door het Belgische ministerie van Transport, hing al in de lucht nadat het europarlement en de ministers het vorige week eens waren geworden over de ”eigen rijders”. Die vallen in principe ook onder de regeling, al wordt er voor hen wel een aparte studie uitgevoerd. Daardoor vallen ze mogelijk alsnog buiten de regels.
De nachtarbeid wordt in het akkoord beperkt tot tien uur. Verder is geregeld dat chauffeurs niet langer dan zes uur aaneengesloten mogen werken, daarna moeten ze pauzeren. Over de werktijden van chauffeurs wordt al sinds 1993 op EU-niveau gepraat.