Rabo ontdekt met ABP nieuwe hypotheekmarkt
Rabobank gaat haar hypotheken ook buiten het eigen bankennetwerk aan de man brengen. Ze doet dat door een joint venture met het pensioenfonds ABP, die toegang moet bieden tot de omvangrijke groep onafhankelijke tussenpersonen (particuliere bureaus, maar ook ketens zoals De Hypotheker).
Het gezamenlijk bedrijf gaat opereren onder de naam Obvion. Rabobank krijgt daarin een belang van 70 procent, ABP een aandeel van 30 procent. In het voorjaar moet Obvion, dat in Heerlen gevestigd wordt, beginnen.
Obvion opent voor Rabobank nieuwe wegen. De bank is momenteel met een aandeel van 25 procent al marktleider op de Nederlandse hypotheekmarkt. Eind vorig jaar had Rabobank voor 78 miljard euro aan woningleningen uitstaan.
Deze hypotheken verkoopt Rabobank echter vooral via de 370 lokale vestigingen. ABP (marktaandeel 2 procent, portefeuille 6 miljard euro) doet dat uitsluitend via onafhankelijke tussenpersonen, een voor Rabobank tot op heden nauwelijks bereikbaar marktsegment.
Via de lokale vestigingen blijft de coöperatieve bank haar huizenleningen onder de naam Rabobank-hypotheken aanbieden. De hypotheken via Obvion krijgen de naam van de nieuwe joint venture mee.
Rabobank en Obvion sluiten niet uit dat ze in de toekomst ook andere financiële producten gaan aanbieden. Het gaat daarbij onder andere om spaarproducten, beleggingsfondsen en levensverzekeringen.