Opel te belangrijk voor autogigant General Motors
Alles leek in kannen en kruiken: Opel zou in handen komen van Magna. Maar de raad van bestuur van moederbedrijf General Motors (GM) stemde toch tegen de voorgenomen verkoop. GM gaat nu zelf verder met Opel. Zeven vragen en antwoorden over deze verrassende wending.
De overname van Opel door Magna was toch al rond?Op 10 september maakten de partijen inderdaad een principeakkoord bekend. Het Canadese Magna, in samenwerking met de Russische staatsbank Sberbank, slaagde er echter niet in tot een definitieve overeenkomst te komen met GM. Vooral de Russische aanwezigheid in het consortium, met de dreiging van het weglekken van expertise naar de Russische auto-industrie, zat de Amerikanen niet lekker.
Is dat de enige reden van GM om het besluit terug te draaien?
De verkoop van Opel was min of meer een noodgreep van General Motors, dat zwaar is getroffen door de crisis. Door miljardensteun van de Amerikaanse overheid en aantrekkende autoverkopen krabbelt GM er enigszins bovenop en ziet het bedrijf de toekomst weer wat zonniger in. Bovendien plaatste een beslissing van Eurocommissaris Neelie Kroes het hele plan in een ander daglicht.
Wat is haar rol in deze kwestie?
Als commissaris van Mededinging waakt zij over eerlijke concurrentie binnen de EU. De Duitse overheid toonde zich de afgelopen maanden bereid de hervorming van Opel te ondersteunen met 4,5 miljard euro aan noodkredieten. In eerste instantie koppelde Duitsland die steun aan een overname door Magna. Dat ging Kroes een stapje te ver; volgens haar mag de hulp niet afhankelijk zijn van de eigenaar van Opel. Dat opende de deur voor GM om het besluit te heroverwegen.
Waarom is Opel zo belangrijk voor GM?
GM moet kleinere en vooral zuinigere auto’s gaan bouwen. De kennis van Opel op dit gebied kan daarbij van levensbelang zijn. Bovendien wil GM een wereldspeler blijven. Zonder het Europese Opel zou dat streven in de ijskast kunnen.
Duitsland is nu in rep en roer. Waarom?
Bondskanselier Merkel heeft zich de afgelopen maanden ingezet voor behoud van Duitse werkgelegenheid. Bij overnamekandidaat Magna zouden de minste banen verdwijnen. Nu staat alles weer op losse schroeven, tot woede van de Duitsers. De voorzitter van de ondernemingsraad liet gisteren weten te vrezen voor de toekomst van de fabrieken in Bochum en Kaiserslautern.
Hoe concreet is die dreiging?
In september meldde The Wall Street Journal dat GM bij behoud van Opel drie Europese fabrieken zou sluiten, twee in Duitsland en een in Antwerpen. De tweede man van GM, John Smith, liet gisteren weten dat zijn bedrijf ongeveer 10.000 van de ruim 50.000 banen wil schrappen om Opel levensvatbaar te maken. Hij liet zich nog niet uit over de vraag waar de grootste klappen vallen.
Trekt Duitsland nu de steun in?
De publieke opinie heeft GM in ieder geval tegen. Politici riepen de Amerikanen gisteren op om direct een overbruggingskrediet terug te betalen. Volgens een woordvoerder van Kroes is het nu aan Duitsland om te bepalen of het alsnog steun wil verlenen aan Opel, mits passend binnen de regels van Kroes.