Provisies brengen ook Afab in het nauw
Na DSB Bank is met Afab een andere grote speler in consumentenkrediet in de problemen gekomen: het Amsterdams Financieel Adviesbureau (Afab).
De kredietbemiddelaar verdiende jarenlang veel geld aan provisies. Nu die praktijken grotendeels zijn verboden, moet Afab echter op zoek naar een nieuwe bron van inkomsten en een nieuw imago. Vanaf nu wil het zich profileren als betrouwbare adviseur.Afab groeide afgelopen jaren in hoog tempo uit van eenmanszaak tot de naar eigen zeggen grootste kredietbemiddelaar van Nederland. Het bedrijf werd in 1993 door de Amsterdammer Maasbert Schouten op zijn zolderkamer opgericht. Via advertenties in De Telegraaf bood hij bemiddeling aan bij het verkrijgen van leningen. Na verschillende overnames van andere krediet- en hypotheekbemiddelaars, en een verhuizing naar Amersfoort, telt het bedrijf nu ongeveer duizend medewerkers. Die zorgden in 2008 voor een omzet van zo’n 120 miljoen euro.
De ophef over hoge provisies op vaak onnodige verstrekte financiële producten brengt Afab nu echter in de problemen. Veel van die provisies zijn sinds dit jaar verboden, waardoor een groot deel van de inkomstenstroom is weggevallen.
De zorgen van Afab lijken erg op die van DSB Bank. Het bankbedrijf van Dirk Scheringa ging eerder deze week failliet onder druk van claims van gedupeerde klanten en opdrogende inkomsten uit provisies.
Ook Afab heeft moeite aan zijn eigen financiële verplichtingen te voldoen. Op dit moment is het bedrijf in onderhandeling met een zestal banken over de herfinanciering van een schuld van 180 tot 200 miljoen euro.
Om de storm te overleven gaat het roer om, zo kondigde Afab gisteren aan. „Vroeger verkochten we met behulp van advies. Nu geven we advies, waarna we eventueel wat kunnen verkopen”, stelde interim-manager Gijs van Rozendaal.
Die omwenteling ging de afgelopen maanden ten koste van 200 arbeidsplaatsen binnen het bedrijf. Daarnaast moest Maasbert Schouten wijken als topman. Hij blijft lid van het bestuur, maar het bedrijf gaat op zoek naar een leider die beter geschikt is om de nieuwe organisatie op poten te zetten.
Afab gaat zelf onderzoeken of klanten in de afgelopen twee jaar slecht zijn geadviseerd. Hierbij worden ongeveer 22.000 overeenkomsten tot 1 januari 2008 onder de loep genomen. De schade daarvan bleef volgens Van Rozendaal echter over het algemeen beperkt. „Bij de eerste duizend dossiers die we hebben onderzocht, hebben we in vier gevallen geld teruggegeven aan de klant.”
Volgens Van Rozendaal gaat de vergelijking met DSB mank. „Over het algemeen gaat het bij ons om beperkte bedragen. De polissen zijn bij ons gelinkt aan consumentenkrediet, niet aan hypotheken. Ze hebben een gemiddelde waarde van 2500 euro.”
In het tv-programma EenVandaag zei SP-Tweede Kamerlid Irrgang niet tevreden te zijn met het onderzoek van Afab. Volgens hem moet de periode die wordt onderzocht veel uitgebreider zijn, omdat het bedrijf zeker tien jaar lang verkeerde producten heeft verkocht.
Vooruitlopend op de onrust rond het bedrijf claimde Afab de afgelopen weken wel al enkele domeinnamen die eventueel gebruikt zouden kunnen worden door ontevreden klanten.
Onder meer afabclaim.nl, afableed.nl en afabramp.nl zijn hierdoor niet meer beschikbaar. In reactie hierop legde advocatenkantoor Bartels beslag op namen als leedafab.nl en claimafab.nl. Ook namen als afabhorror.nl en afabgedupeerden.nl zijn inmiddels geregistreerd.