Economie

Honderden banen weg bij Strukton

Het bouw- en spoorbedrijf Strukton gaat de komende anderhalf jaar 350 banen schrappen bij zijn spooractiviteiten in Nederland.

ANP
20 October 2009 09:47Gewijzigd op 14 November 2020 08:56
Medewerkers van Strukton werken aan het spoor. Foto ANP
Medewerkers van Strukton werken aan het spoor. Foto ANP

Strukton Rail, dat railsystemen installeert en onderhoudt, heeft veel last van druk op de prijzen van zijn onderhoudscontracten. Ook is er een gebrek aan grote vernieuwingprojecten. Daardoor moet de organisatie worden aangepast, zo meldde Strukton maandag.Bij Strukton werken in totaal 6000 mensen, van wie 2400 bij de Nederlandse spoortak. Het bedrijf zegt dat er in het hele land en bij alle geledingen banen zullen verdwijnen.

De ingreep moet voorkomen dat Strukton Rail in de rode cijfers belandt, zo zei bestuursvoorzitter Aike Schoots in een toelichting. Volgens hem zijn de prijzen voor onderhouds­contracten gehalveerd. Dit komt door het aanbestedingsbeleid van spoorbeheerder ProRail. „De branche moet zich nu op prijs richten. Kwaliteit komt op de tweede plaats.”

Strukton Rail zegt zich zorgen te maken over de toekomstige dienstverlening. „De afgelopen vijf jaar is het aantal storingen met 40 procent gedaald. De gemiddelde tijd van een storing is teruggebracht van 140 naar 100 minuten. Het is spannend hoe de kwaliteit zich gaat ontwikkelen.”

Schoots sluit niet uit dat er nog meer reorganisaties volgen. „Het is nu een overlevingsstrijd. We zullen moeten knokken om op het Nederlandse plein aanwezig te blijven.”

Vakbond CNV Hout en Bouw is boos op ProRail. De bond merkt op dat bedrijven als Volker Rail, BAM Rail en Spitzke Spoorbouw eerder al werknemers moesten ontslaan door het beleid van de spoorbeheerder. CNV Hout en Bouw wil daarom in november actie gaan voeren bij het hoofdkantoor van ProRail.

„ProRail kiest niet meer voor kwaliteit, maar voor de goedkoopste aanbieder”, zegt CNV-bestuurder Aart van den Brink. „Bovendien draait het op een asociale manier de werkgelegenheid de nek om. Volgens mij is hiervan het einde nog niet in zicht.”

ProRail ontkent dat het voor de laagste prijs gaat bij aanbestedingen. „Absoluut niet”, reageerde een woordvoerster. „Als wij twijfels hebben over de kwaliteit, gaan we de aanbieders vragen hoe zij bij die prijs de kwaliteit kunnen garanderen. De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt om de kwaliteit op orde te krijgen. Het zou gek zijn als je dat nu liet versloffen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer